Wednesday, August 24, 2011

Lukisan Hati Punyai Warna Kehidupan


Kita menangis dan meratapi sesuatu yang dilalui kita.. Memberi ruang di dalam jiwa erti kekecewaan yang berlarutan.. Tanpa kita punyai satu keazaman yang kuat untuk berubah.. 

Jangan kita cemari nilai hati kita dengan kepura puraan yang tidak mencerminkan identiti kita yang sebenarnya.. Hidup dalam kepuraan menidakkan kebenaran..

Kita diuji dan di duga dengan penuh pancaroba.. Kita memberi dan menerima satu ketentuan takdir tapi kita sering mengalah dan jatuh tersungkur.. Mana kita sebenarnya?



Inilah hakikat kehidupan, kegagalan dan kejayaan adalah warna warninya, ujian dan tekanan hidup mencorakkan watak dan peribadi manusia.. Kadang-kadang ujian hidup menjadikan seseorang itu lebih teguh keimanannya namun ada juga terkulai dalam pelukan dunia seperti semut yang mati terperangkap di dalam balang gula..


Langit tidak selalu cerah. Kita mengharapkan panas hingga ke petang, tiba-tiba hujan ditengahari.. Ini adalah sebahagian dari kata-kata orang tua-tua berkaitan dengan kehidupan kita.. Tentunya kata-kata ini tidak lahir secara kebetulan tetapi melalui pengalaman yang terbukti berulang-ulang kali.

Inilah hakikat kehidupan yang sebenarnya.. Namun kita masih lagi terkejut apabila berdepan dengan masalah yang tidak kita jangkakan.. Kita inginkan kehidupan kita berlangsung sebagaimana yang kita rancang dan harapkan.. Apabila ada penghalangnya kita kecewa dan marah.



Comments
3 Comments

3 Orang Yang Prihatin:

s3vander said...

setp yg kt rncg x semestinya akn menjadi...Allah Maha Mengetahui...Dia tahu apa yg terbaik buat kita...walaupun kita menangis sekarang...suatu masa nanti kita akan tersenyum dan menadah tangn mengucpkn syukur kepada-Nya di atas apa yg berlaku...rahsia Allah tak siapa yg tahu...(=

reenapple said...

nangis akan buatkan kita makin tabah ek??? errmmm... betullah... dari pengalaman pahit yg dilalui yang menyebabkan air mata keluar.... akan tercipta azam baru... heheh
nice entry..

Nur Nisa said...

:) tersenyum sendiri membaca entri ini.dan sebenarnya dugaan tak pernah puTus tapi redha