Friday, August 19, 2011

Jangan Di Ratap Rayu Atas Kegagalan



Jika derita akan menjadi masa lalu, mengapa harus dijalani dgn sepedih rasa. Sedang ketegaran akan lebih indah untuk dikenang nanti.. Jika kesedihan akan menjadi masa lalu, mengapa tidak dinikmati saja.. Sedangkan ratap dan tangis tak akan merubah apapun.. Jika kesalahan akan menjadi masa lalu, mengapa harus tenggelam didalamnya, sedangkan bertaubat itu lebih utama

Ketika kegagalan mewarnai kehidupan kita, kita pun menangis dan kecewa namun kejayaan tidak sedikit pun tersenyum pada kita.. Ketika kita dipandang hina dan dicerca kerana kesalahan kita sendiri kemuliaan pun memandang kita dengan senyuman sinisnya.. Ketika kita tersungkur jatuh kerana kelalaian kita sendiri lalu jiwa kita sakit dan menderita, kitapun menangis hiba, malangnya kebahagiaan tidak juga menangis bersama kita atau menemani kita hingga keresahan terusir dari jiwa kita..



Jadi kenapa kita perlu menangis? Bukankah tangisan itu akan menjadikan kita semakin resah bahkan tidak akan mengubah apa-apa.. Bukankah kesedihan dan rasa kecewa itu akan memadamkan sebahagiaan dari kewarasan kita hingga kita mula hilang arah tuju dan teraba-raba mencari siapa diri kita sebenarnya.

Lihatlah kehidupan ini dengan jiwa yang tersenyum.. Kalau pun kita hidup merempat tetapi ada pula manusia yang mati hina.. Kalau kita serba kekurangan ada pula manusia yang langsung tak memiliki apa apa.. Kalau kita miskin harta ada manusia yang miskin jiwa hingga tidak menikmati keindahan hidup walaupun kaya raya.. Kalau pun kita tidak memiliki kenderaan yang baik tetapi ada manusia yang tidak memiliki kaki untuk berjalan..

Kegagalan adalah sesuatu yang memeritkan namun disebaliknya adalah pengajaran mengenai erti kehidupan bagi sesiapa yang ingin mengambil iktibar.. Berjuanglah menempuh kemelut dan cabaran hidup serta bersabarlah jika kita gagal agar kita memperolehi kebaikan dari kedua-dua sudut dari kehidupan ini dan kejayaan sebenar hanyalah pada hari pertemuan kita dengan Allah SWT.





Comments
5 Comments

5 Orang Yang Prihatin:

Iffah Afeefah said...

gagal mengajar kite utk berusaha lebih ke arah kjayaan

mR.sAm said...

uhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu.......sedih kot...

Fuza said...

Kegagalan mengajar kita erti kehidupan... Walau hati sakit terasa perit, menangis hati dalam diam.. tetap ukirlah dirimu dalam senyuman... Jika sebuah senyuman itu dapat membahgiakan orang lain... itu adalah sebaiknya... suka bc blog ni..setiap tulisan mmberikan rasa.. puitis.. :-)

Terbang Bersamaku said...

kita harus tabah dalam hidup, dan jagan berputus asa bila gagal sekali, teruskan usaha, kelak kejayaan pasti kita miliki jua...
~entry yg sgt menarik..sy suka...=)

maz alif said...

sabar dan terus bersabar