Thursday, July 7, 2011

Copy Paste lagi.. blog terkenal tapi tiada rasa malu

Assalamualaikum..


Agak terkesima di situ apa bila tergerak hati aku membaca satu entry di Blog yang terkenal.. dan terbaca satu entry ni.. Perghh.. takde letak credit or share or sumber dekat situ.. hoho.. aku cuba tenangkan diri.. tpi biasa la.. agak panas neh.. so aku buat la entry untuk sampaikan signal dekat owner atau admin blog tu..

1- Dalam dunia blog ni.. memang kita tak dapat elak dari kena copy paste hasil kita.. Dan kadang kita juga copy paste sana sini.. Tapi kita mesti igt.. Kita ada maruah diri dan perasaan menghormati hasil karya orang lain..

2- Begitu sombong akan diri? sehingga tak mahu langsung menulis sumber dari mana? Rasa susah dan malu jika orang lain tahu anda copy paste?? Nak orang rasa anda hebat kerana pandai berkarya tanpa memikirkan tu bukan hasil karya anda?

3- Sedih dan kasihan aku tengok blog ni..

4- Sebelum ni memang ada 3 4 blog copy paste.. tapi aku rasa boleh diterima lagi kerana blogger sebelum ni baru meningkat naik.. Dan baru belajar berblogging.. Tapi yang nie.. Nampak sangat tak profsional..

5- Sebelum ni pun ada, page page ni facebook buat note entry entry aku tapi aku tak kisah sangat..

6- Susah sangat ke nak letak share or sumber or credit?

7- Anda ada harga diri.. Jangan sampai orang tiada rasa hormat.. Tak rasa malu ke ambil hasil karya orang lain? Cuba hormat dan ringankan jari copy link..

8- Aku cuma perasa satu entry ni ja.. aku post entry 3 May 2011 selepas pulang dari kenduri kahwin abang aku, siap letak pic abg aku kawen tu.. huhu.. then mamat neh buat entry pada 28 May 2011


Blog diarihati.com Jangan Tangisi Jika Cinta Itu Tidak Lagi Bermaya

Akunya entry Sini


*Mood sekarang tengah panas.. so memang agak kasar.. selamba ahh.. cuma nak sampaikan signal dekat admin blog tu.. aku tau lambat laun dia akan baca balik.. kadang aku terpikir, apa salahnya letak credit atau sumber dekat owner.. backlink balik entry tu.. tak susah.. copy paste lagi susah kan..



Comments
36 Comments

36 Orang Yang Prihatin:

khansyaa' al khairiyah mohd ujang said...

heee. sabar ey angah :)

ohh amal said...

ayokk, angah suda mara. sabar ye. :)

John Rennoult [JR] said...

sabar angah.. kita tetap minat blog angah ni..

Mr.niklodeon [♂] said...

kah kah kah~

Copy jer keje, ape kate soe dia cari kelainan~?

buat style sendiri ker~

hehe~

have time view my Blog too yeah~ ^^.

Mr.niklodeon [♂] said...

http://niklodeon.blogspot.com/

nurshaf said...

hurm, kering idea la tuh, tapi nak blogging...

Unknown said...

sabar ye pakcik....
mungkin tak ada sesiapa yang ajar orang tu...
saya pun copy paste juga kalo takde idea...
tapi ada je bagi link sumber...
kira kredit la tu...

Unknown said...

tak salah die nak copy tp patut letak backlink..;)

suha said...

kemaafan itu dendam yang terindah (^_^)

sabar itu satu keajaiban,moga sabar pilihan angah

ecadwinkyasha said...

sabarlah angah eh...
eca pun dah pena rasa juga...mcm da jadi adat eh..

fyna ahmad said...

cian angah sari idea.susun ayat tue kan.
:)
sabar e angah..

Unknown said...

copy paste yang buat panas nih...

aamalinaazman said...

sabar ye =), btw bru follow nih..nice to meet =.<

Que said...

ntah ape copy paste..xde etika

Entri Hot Chick [Video] Manchester United Asia Trophy Tour 2011 | Van der Sar In Kuala Lumpur, Malaysia

Browacana said...

Sabar la yer....aku dulu di copy paste gak... aku sound je budak tu...terus die buat backlink... Ada jugak blogger bagitau aku entri aku lebih kurang sama dengan satu blogger... Tapi aku tengok dier backlink jugak.....tapi buat kecik jer....haih

anGah said...

ramai pulak blogger blogger otai mai sini.. huhu..adehhh.. ty ty... amek perhatian.. siap brade ben buat entry khas laks.. hhuhu

Unknown said...

apa2 pun sabar yang penting :) tapi sekarang dh xleyh copy...hahah caya la :)

chesakinah said...

tak berani masuk blog2 orang suka copy ni... tak pasal2 esok kita punya pulak kena kencing *ayat kl gangster*
"sembelih 18, baru tahu erti penyesalan"-ajib. kl gangster.

Rean said...

maafkan saya :(

kak tie said...

salam angah..semasa saya berjalan2..saya pernah terjumpa entry yang sama diblog "sana",di blog ":sinun",diblog "situ" diblog "sini"..walhal entry tu sama jew,kdng2 sesekali buat sy terpikir,yang mana satu yang asli,dan sesekali saya juga terpikir ..kalo aku copy gak mcmana???...tapi mcm x best la kan...sbb banyak sangat entry yang sama...
walaupun saya pun ada gak copy paste..tak banyak sikit la...namun link tetap tak lupa letak utk yang empunya..tpi sy selalu copy biasanya hal2 yang berkaitan ngan pengetahuan agama...supaya kita sesama umat Islam mendapat iktibar darinya...

iPai said...

walamak .. macam mane kalau aku plak kene .. mane leh cam ni .. pening pale nak memikirkannya .. adeh sedih laa jumpa orang cam ni...

bang, dah disable right click ekh ? cuba kasi edit link sikit, supaya 'open new tab' td tekan nak open new tab, sebab nak usha dan baca balik post ni ..

rafina mimi abdullah said...

kesian angah..nanti kita pakat2 gi bako blog dia ek.. :)

dzuandiey said...

hadoiii....ini tak menghargai karya orang ler ni....aper2 pun, sabar yer..memeang dunia blogger camtu la...xdpt lari dari org yg mengopi pastakan hak milik bersama.. :-)

http://dzuandiey.blogspot.com

* Rosita * said...

baru pi jenguk blog tu..dia dah letak kredit...:) maafkan je la yer...mkin die lupa kot...wahh think positif nih...:P

Isteri Encek Bard said...

sabar yer angah.... adeh sabo jer lah orang c am nie... tie ieb nak kongsi entry angah ieb minta kebenaran dolu bleh tak.. hihihi

ikhwaniey said...

bagus en. angah bangkitkan isu ni...sbb dah ramai blogger wat macam ni...copy paste en3 org, pastu tak kredit atau letak backlink en3 tu....orang macam ni tak tau la nak kata ape, org nak berblogging, dia pun nak berblogging, tapi org penat perah otak buat en3, dia sedap2 aje tiru...dasar copycat betul...

Cik Pulau said...

dah tengok tadi angah..
dia dah letak pun..
agaknya kan.. dia tak reti nak letak backlink tak..^^,

Unknown said...

thanks angah bangkitkan isu ni..

entri aku pasal kentut pun baru2 ni kena copy paste.. tp biarlah aku tengok blogger 2 masih baru lg.. memang menyakitkan hati bila idea yg kita hasilkan senang2 jer kena curi.. idea bukan senang nk cari..xda idea yg turun dari langit..

Munn Jaafar said...

huh...mmg bengang la kan...penat2 pk ayat cantek pny suka suki je nk copy paste....xbg backlink lak tuh..hmpeh je...

bru dtg dr blog ben...folo u^^

HaFiz said...

Aku dengar ko main kotor asal otak ko dah kering ke dan beku ke....tu laa yang kali bangun pagi mandi air panas bru otak ko cair...

aizamia3 said...

mungkin dia tak tahu nak guna backlink tu takpun dia terlupa tak pun memang sengaja..

apa-apapun, hargailah dari mana datangnya sumber entry tu..

Che Sayzzuwan said...

banyakkan bersabar ea...

Lisa Nurulain said...

sabar ye angah,,, ^^

Unknown said...

tumpang tny..cmne nk halang org dari copy paste gmbr yg ade dlm blog kte..bole tlg ajar x?

Nong Andy said...

emn.. dulu pernah jadi kat aku gak. satu puisi yg umpama cerita yg tergantung, dlm satu blog yg ku gemari.. then aku sambung puisinya secara spontan dlm 'post a comment'.. berbulan2 kemudian onwer blog tu pindah blog ke add baru. tiba-tiba je puisi yg aku sambung secara spontan tu di jadikan entry sebagai sambungan puisi pertama tu. yg tak bestnya.. org lain yg mengaku sambungan tu dia yg buat n credit untuk dia! entahlah.. tiba2 je aku rasa panaz!! Tapi yelah mana ada bukti yg aku buat sambungan puisi tu.. sebab aku taip spontan je dlm 'post a comment' Bangga gak la puisi sambungan tu dpt sambutan hangat dari pengemar blog tu.. biar pun ada sedikit Hot tapi tak apa lah halalkan saja.. nanti tuhan bagi idea yg lebih super duper power lagi kat aku insyaalah.. oh ya! aku ni pun salah seorang bloger yg tak pandai buat link.. tapi kalau ada yg copy paste tu aku tak akan mengaku yg ia hasil ideaku.. akan terangkan yg ia dalah di kutip dari sumber lain :D so.. peace no war hehehe..

yura said...

sabar je la nk wat cam ne....ah mmg dieorg jns cam 2.nak marh pun bukan die amik kiash kan sbb a bes dgn bende ni..... harap2 admin 2 berubah ye angah