Thursday, September 8, 2011

Jangan tangisi jika cinta itu tidak lagi bermaya


..... Gambar sekadar hiasan, Tahniah my big bro :)

... Cinta kadang tidak bersama jodoh, namun selalunya jodoh pasti ketemu cinta ...

Jatuh cinta pada seseorang kadang membuatkan kita rasa satu semangat yang kuat di dalam diri.. Jatuh cinta jua memberikan kita satu kekuatan untuk terus melangkah dan demi langkah kita mampu menghidupkan suasana kehidupan kita.. Jatuh cinta hanya mengambil masa yang sekejap saja.. Kadang sekelip mata, kita sedari kita telah jantuh cinta.. Namun masih kita belum ketahui adakah cinta yang hadir itu sebenarnya cinta atau cuma mainan perasaan yang selalu kita terpedaya..



Untuk jatuh cinta pada seseorang, kadang tidak memerlukan sebab yang logik.. Kadang rasa itu hadir kerana mungkin hati kita terpaut dengan kecantikan wajahnya.. Memmbuatkan lena tidak kunjung tiba.. Merimaskan diri merindui di kala malam.. Melemaskan perasaan bila cemburu menguasai diri.. Itulah cinta.. Berat perasaannya...

Selalu kita jatuh cinta tapi kadang hanya kita sahaja yang merasakan.. Jatuh cinta pada orang yang tidak mempunyai perasaan cinta pada kita adalah perkara biasa.. Hanya di sebelah pihak saja yang merasakan cinta.. Sungguh perit dan pedih bila cinta hanya bertepuk sebelah tangan.. Tapi adakah itu sebenarnya perasaan cinta? Atau mungkin sayang atau suka.. Atau juga minat? Paling di takuti adakah itu hanya nafsu yang membisikkan rasa?

Dan ada kalanya.. Cinta yang hadir hanya tidak sebelah pihak.. Jatuh cinta dan cinta berbalas.. Terasa dunia kita yang punya.. Terasa malam kian larut tanpa rasa sedar.. Berbunga mekar menghiasi alammu..

Dan amat pedih dan perit, terasa ngilunya hati ini bila sesama ada perasaan cinta.. Tapi cinta itu terhalang dan terpaksa diputuskan atau dilupakan.. Ini mungkin kerana pelbagal halangan.. Adakah mungkin kerana berlainan agama atau bangsa? Adakah kerana perbezaan umur atau pangkat.. Dan adakah mungkin masing masing jatuh cinta tapi cinta terlarang di antara suami orang dan isteri orang?

Hati kadang terasa semakin jauh dalam mengenal erti ketenangan.. Hati kadang merasa meronta untuk merasakan begitu indahnya berteman.. Dan hati selalu saja jauh untuk dipahami.. Kerana hati ini selalu saja sunyi dan sepi yang panjang berteman suram luka yang dalam..

Hakikat kita kadang merasakan tiada siapa yang memahami akan satu rasa di dalam jiwa.. Dan sering kita merasakan tiada siapa yang peduli akan kita.. Semakin lama semakin jauh kita rasakan dengan dunia kita ini.. Sering saja kita leka dalam asyik yang panjang melihat mana letaknya dulu satu ketenangan pernah di miliki..

Masing masing menpunyai tafsiran mengenai jatuh cinta.. Dan pengalaman kita tidak sama.. Kadang ada lagi menyesakkan dada bila memikirkan.. Kadang terasa jauh untuk diharapkan.. Namun cerita kita sama.. Menginginkan cinta berbalas dan mahukan kekal selamanya..

Namun kadang kita lupa.. Tujuan kita ada di dunia ini bukanlah mencari cinta sesama insan.. Tujuan dan matlamat kita bukanlah cinta yang di cari.. Siapalah kita untuk menidakkan takdirNya bila cinta tidak lagi bermaya? Siapalah kita untuk terus melawan hakikat ketentuanNya pabila jodoh itu bukan lagi realiti?

Janganlah kamu tangisi perpisahan dan kegagalan bercinta, kerana pada hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia.. Atas kasih sayang Tuhan kamu dan dia bertemu, dan atas limpahan kasihNya jua kamu dan dia dipisahkan bersama hikmah yang tersembunyi.. Pernahkan kamu berfikir kebesaranNya itu?



*repost entry lama 3 may 2011.. Ini gambar kawen abg aku, aku y amek gambaq ni... huhu



Comments
35 Comments

35 Orang Yang Prihatin:

rara pinkmafia said...

=)

anGah said...

wow... laju komen :)

momoi mee said...

syahdunyer!!

Asmiza Misram said...

nice entri....
tersentuh hati..
hehe...

sapa pun jodoh kita,smoga jodoh yg ditetapkan adalah jodoh yg ditentukan oleh Allah..

anGah said...

@momoi mee rilekss... huhu

anGah said...

@Asmiza Misram erkk.. tersentuh ke? lek lek.. tak remaja ahh.. huhu

Azree said...

"Jangan ditangisi jika cinta itu tidak lagi bermaya"

Terfikir sejenak..

:)

nurulmunirah said...

haih.. pedih!

As Yusra said...

huhu...as xpena bercinta dengan serius. xpena tahu perasaan menyayangi insan berlainan jantina selain cinta kepada ibu dan ayah. ^^,

Bella Bell said...

jodoh pertemuan semua di tangan tuhan...:)

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

tapiii sedihhh klu cinta ituuu surammm

Nurkasih sajali said...

:-)
suka sgt2 blh kongsi..hehe

cik aisha said...

betol2 ada hkmh kalau tak berjodoh tp selalu xingat...pk sedih je...

^ C.e.n.g.k.i.h ^ said...

terkedu!
jodoh itu ditgn tuhan..

wafa said...

saya suka post nie.. =)

Mega Design & Nova Kitchen & Deco Sdn.Bhd (019 -277 3811/ 019-2733811) said...

" cinta terkadang tidak bersama jodoh "..
sedey bile terkenang..tapi nk buat mcm mane...mmg itu bukan jodoh kita

Qaseh Qistina said...

pelbagai perasaan skrng ni...
nice entry angah

amoi cayunk (xELLyx) said...

sokong... :)

myra lalala~ said...

nk share bleh tak..i ltak link u yee..heee

nabilah mohamad said...

seriously... best la angah...

hanna rose said...

nice.....n menyentuh ht.. :(

miss fazz said...

nk copy boleh x ?

therylisa nurul ain said...

nak copy masuk at fb leh tak?hihihihihihi

Sucimuci Motorsport Enterprise said...

Cinta tak selalunya bersama jodoh, namun selalunya jodoh pasti ketemu cinta. :)

http://kuatmerayau.blogspot.com/

strawberrycincau said...

suke entri nih. yup. gagal raih cinta insan mmg sakit. tpi gagal raih cinta ILAHI, bukan stakat sakit, tapi hidup langsung xbermakna. wake up. jgn terus-terusan dlm kkecewaan bagi yg terluka dn kecewa. bentukkn semula hatimu dengan redha ILAHI. =)

Cheykin Sweet said...

wow....mmg pon angah....thanks ya,,,:)

Arifz Joker said...

cinta tak boleh dipaksa..
jodoh berada di tangan Allah..
tanpa cinta..jodoh tak akan datang di hati..
tanpa kasih sayang cinta tak akan ada di jiwa..
walaupun kita tak suka jodoh kita selalu dipilih oleh ibubapa..lama - lama..kita akan mengucap terima kasih kepada nya... :)

Kembang Perawan 3288 said...

tersentuh hati saya. awak boleh buat novel lah mcm ni :)

Areliff said...

erk tadi ak masuk mcm dah de KREDIT TO heheheee

iMBobo said...

pasti romantik orgnya ni hehe..

Lilynn Sazlin said...

akak pnye ayat best la! pandai karang! eh eh. td masuk kat link akk bagi tu dah ada je kredit to blog akak? hmmm

epics said...

kihkihkih... sian kau... takpe2... kalau blog copy paste ni, xhidup lama... tengok r nanti...

na said...

sedey nye..... pilu sangat bile t'jd perpisahan

jaY said...

semoga berbahagia.. cinta bila mana membiarkan sidia pergi dgn redha. setelah kita berusaha mendekati, tapi dia terus menjauhi, itu tandanya dia bukan milik kite. ..semoga berbahagia.

matahari sun said...

tersentuh hati ni baca blog akak...huhuhu...