Thursday, July 28, 2011

Bertemu Kita Hanya Sementara


Jika dengar akan aku, jangan menoleh mencari wajahku.. Cuma hayati alunan suaraku.. Jika baca akan aku, jangan mencari siapa aku cuma lihat dan dalami apa maksudku.. Aku bukan siapa siapa bagimu.. Cuma sebaris kata buat menghiasi duhai dukanya hati.. Kamu bukan siapa siapa bagiku.. Cuma tatapan tinta bisu dalam ku kenal apa ertinya rasa..


Ada rasa yang ingin di kongsi.. Menjadi kisah dalam sebutan di alam mimpi.. Menjadi ikutan pada hati yang sudi.. Agar menjadi satu kebaikkan, mencorakkan perjalanan suatu hari nanti..

Baca akan aku, mendengar akan luahanku.. Sedang aku masih begini, mengharap mekarnya cinta yang baru bersemi..

Bisikkan kadang mencemarkan niat di kala rasa itu semakin lama semakin pudar akan warnanya.. Menjadi satu tompok hitam.. Dan kelamaan, semakin hitam.. Dan cukup susah dalam mencari mana ubatnya.. Mencari mana zahirnya tersembunyi batin yang menjadi pegangan..

Kadang kita rasakan kita dah cukup sempurna hingga bila seseorang menegur kita, dengan angkuh kita dalam diam menafikan kenyataan.. Kerana kita masih ada lagi sifat sombong akan diri dan bangga akan sesuatu.. Bila ego semakin memuncak, kita terus berlagak.. 

Kerana hati kita di duga dan di uji.. Dalam mencari hiasan dunia, kita terus lemas dalam pandangan sinis..

Berpesan pada hati, agar tetap dan kukuh akan diri.. Jiwa cuma satu.. Kadang besar dan kadang kecil.. Tapi jangan hilang dan lupa asal diri..

Aku mencari, aku punyai rasa.. Aku hilang, masih ada rasa.. Jangan di sanjung tinggi.. Jangan di angkat pergi.. Kerana aku jua manusia.. Ada salah dan pernah jua kalah.. 

Dengar akan aku, baca kiasan dalam suram agar tenang selalu.. Bercerita akan coretan aku, berkongsi luahan namun pintaku, agar dinilai dan pahami apa maksudku.. Bukan nama ku minta, tapi ilmu yang baik disebar bersama agar yang derita, semakin ceria.. Agar bahagia itu terus ada.. Walau kadang sakit itu ada lukanya.. 

Kadang inilah caraku dalam mengenal erti kehidupan.. Menulis ini bukan kerana nama tapi punyai rasa.. Aku dengan duniaku.. Jika sayang akan aku, jangan di lihat wajahku tapi dengarlah alunan nukilan.. Jika sayang akan aku, jangan di angkat akan aku, aku takut akan penyakit hati kadang aku tak mampu untuk di tempis.. 

Di dalam alam maya, apa yang kita cari sebenarnya? di dalam angan yang panjang mimpi kan selalu indah.. Kita di dalam dunia kita sendiri tanpa kita sedari hati kita semakin menjauh pada satu realiti..



Comments
3 Comments

3 Orang Yang Prihatin:

toblerone said...

nice :)

cik beriesz said...

'menulis bkn kerana nama tapi punyai rasa'
:)

Rein said...

tidak akan memandang wajahmu tapi mendengar alunan nukilanmu.. :) best!!