Thursday, April 7, 2011

Mencari erti bahagia...





Setiap insan di dunia pasti tercari cari di mana letaknya bahagia.. Pada kita bermacam macam erti bahagia.. Dan sungguh bahagia itu pelbagal tafsiran bagi masing masing yang inginkan dan mentafsirnya..

Bahagia ada pasang surutnya pada pandangan insan yang berkasih.. Dan bahagia itu belum tentu ada pada indahnya istana terbina.. Bahagia itu juga mungkin tiada pada pasangan yang hidup mewah dalam megah..

Ilmu Allah itu luas.. Kita insan yang dahagakan pengetahuan.. Dan dari pengetahuan dan ilmu Allah jua kita mencari identiti kita.. Dari ilmu pengetahuan, dapat kita mencari rezeki sesuap nasi untuk diri kita sendiri, dan keluarga kursusnya.. Adakah bahagia itu terletak pada kedudukan kita sekarang? Pada ilmu pengetahuan kita?

Sabda Baginda bermaksud: “Sungguh hebat keadaan orang mukmin, mereka sentiasa berkeadaan baik. Tidak terjadi yang demikian itu kecuali pada diri orang mukmin. Jika dia mendapat kesenangan dia bersyukur, hal ini adalah kebaikan. Dan jika dia ditimpa kesusahan dia bersabar, itu juga kebaikan.” (Hadis riwayat Imam Muslim)

Dan bila kita di timpa kesusahan.. Selalu kita berdoa meminta pertolongan.. Tapi manakah kita di masa senang?

Apabila sakit ubatnya adalah senyum dan redha.. Kuatkah kita dalam menghadapi dugaan hidup?

"Bahagia itu adalah kepuasan hati" Kata sesetengah orang akan tetapi, sampai bilakah hati kita akan puas dengan apa yang ada? Pernahkah kita berfikir bahawa manusia tidak akan pernah puas? Kita akan sentiasa dambakan yang lebih.. Kadang mencari mencari yang masih belum ada.. Kadang sentiasa ingin lebih dari yang ada.. Tak pernah ada kesyukuran.. Itulah kita..

Selagi mana dia berada di dunia, pasti berhadapan dengan kekurangan. Kurang popular, kaya, cantik, sihat dan pelbagai tuntutan nafsunya yang tidak akan pernah dipenuhi dengan sempurna..

Cuba untuk memahami diri kita sendiri.. Bahagia kita tentulah terletak pada hati kita jua.. Kadang kita salah menilai kerana hati kita sentiasa tamak.. Mahukan yang lebih.. Cubalah untuk redha apa yang ada.. Bersyukurlah masih ada nilai nilai hati yang bertaut pada kasih..

Allah mengetahui apa yang terbaik untuk kita.. Beruntunglah jiwa di uji dengan dugaan kerana di situ dapat kita menilai sejauh mana kekuatan iman kita..

Dan kita selalu saja tidak dapat menerima realiti kehidupan.. Selalu kita menidakkan kebenaran pada hakikat keadaan yang berlaku.. Kita menjadi takut dan amat fobia akan sesuatu takdir menimpa.. Bersabarlah menghadapi ujian.. Berusahalah untuk mendapat yang terbaik.. Sedang kita ini hambaNya, dan selalu kita menyalahkan takdirnya.. Siapalah kita untuk melawak ketentuan dariNya..

Dan cubalah memupuk nilai kasih sayang antara pasangan kita kerana sayang itu dapat mengeratkan lagi perhubungan sesama suami isteri terutamanya..

Amat rugi dan betapa sengsaranya orang yang tiada sifat redha.. Hidup tidak tenang, dikejar rasa takut, hati rasa kosong.. Tetapi, hanya bahagia yang diam dalam hati, ia datang dan pergi dalam mencari erti bahagia sebenar..

Dan bahagia itu terletak pada redha.. Ada pada sabar.. Dan mensyukuri nikmat dan ujian yang datang dari Allah.. Kawallah nafsu dan hati yang tamak mencari erti bahagia..

Aku berpesan pada diri aku sendiri.. Sedang aku sendiri masih dalam pencariaan.. Moga aku tergolong dalam hamba yang mensyukuri nikmat dan ujian dari Allah.. Aku jua manusia biasa mudah terleka dalam mencari erti kehidupan ini..

Harapanku, jika ada yang ingin kongsi 'share' no hal.. cuma letak link blog sama.. Sambil sambil kita memperingati sesama kita..



Comments
1 Comments

1 Orang Yang Prihatin:

M.Y.S.O.U.L said...

like sgt2 en3 ni...(^_^)