Wednesday, April 27, 2011

Anda jatuh cinta? cinta apakah yang hadir..



Cinta banyak tafsirannya bagi setiap orang.. Dan kadang kita sendiri masih belum pasti apa yang dikatakan cinta..

Disini pendapat dalam pandangan aku erti cinta sesama manusia.. Dan jika ada pendapat yang bercanggah boleh kita kongsi sama sama.. Pendapat aku bagaimana cinta itu boleh berkembang dan asal dari mana datangnya..

CINTA PANDANGAN PERTAMA
Selalunya terjadi apabila kita terpandang atau ternampak atau terlihat sekiLas pandang pada seseorang yang melalui pandangan kita.. Dan selalunya cinta pandangan pertama ini adalah orang yang kita tidak kenal.. Cinta pandangan pertama ini bagi pendapat aku cuma pandangan nafsu kerana kita hanya melihat secara kasar mengikut apa yang menarik pada pandangan kita..

Sebagai contoh yang dapat aku huraikan - seorang lelaki sedang minum bersama rakan-rakannya dan terpandang seorang gadis yang melalui pandangan.. Terus dikatakan cinta pandang pertama, mungkin kerana wajah yang cantik, atau tubuh badan yang di idaminya.. Cinta pertama pada pendapat aku tidak kekal kerana kita tidak kenal hati budi seseorang itu.. Kita cuma cinta pada pandangan yang pertama..

CINTA DARI KAWAN BIASA KE TEMAN ISTIMEWA
Sudah menjadi lumrah remaja kini, berkawan campur lelaki perempuan.. Dan sudah menjadi kebiasaan lelaki akan senang menceritakan masalahnya dan berkongsi dengan kawan perempuan.. Senang dan selesa.. Dan perempuan kadang suka bermanja manja dengan kawan lelaki..

Dulu dimana ada dia, di situ ada kita.. Selalu bersama dalam waktu seharian tapi bukan kekasih cuma teman biasa.. Kita senang dan selesa bersama denganya.. Mungkin kita sudah mempunyai teman istimewa yang lain dan sering kita meluangkan masa bersama kawan biasa ini.. Dan apabila kita bergaduh atau pasangan kita tiada masa untuk kita, dialah tempat untuk kita luahkan rasa..

Mungkin si dia adalah rakan sekolah atau teman sepermainan di masa lalu, atau teman universiti.. Dan kita amat suka bersembang bergurau senda dan berkongsi pendapat dengannya.. Dan bila berjauhan sering saja kita berhubung sesama..

Sudah menjadi kawan biasa berubah menjadi teman yang rapat.. Dan mungkin teman mesra.. Selalu berkongsi minat yang sama atau meluangkan masa bersama sama.. Dan dari situlah timbul satu perasaan rindu.. Sayang semakin erat..

Dan dari hari ke hari menjadi timbul tanya siapalah aku di hatinya.. Jangan tersilap langkah.. Kerana ingat kawan biasa boleh menjadi sahabat.. Sahabat bertukar menjadi teman rapat dan mesra.. Teman rapat boleh menjadi kekasih.. Jika menjadi kekasih.. Tapi jika tidak menjadi kekasih sudah sukar untuk rapat kembali. Dan jika sudah menjadi kekasih bila putus, tiada lagi teman dan sahabat itu.. Ingatlah..

KERANA BUDI JATUH CINTA
Memang ada kerana budi kita mungkin akan jatuh cinta.. Kerana di sini si dia bersungguh sungguh untuk mendapatkan kita, dengan itu dia akan berusaha pelbagal cara.. Mungkin si dia mempunyai kelebihan sebagai contoh mempunyai kenderaan dan amat senang untuk meminta pertolongan.. Dan sering kita seolah mempergunakan kepentingan yang ada padanya.. Pada mulanya mungkin kita mengambil kesempatan di atas kelebihannya..

Dan kelama lamaan kita rasa senang dan selesa berdambingannya.. Si dia mudah memberi pertolongan dan bantuan.. Dari situ kita dapat menilai kesungguhannya.. Tapi awas, ikhlaskan hati anda menerimanya..

CINTA PEMBIMBING
Biasa nya di alami oleh sebahagian besar kita. Kebanyakan daripada kita ingin mendapatkan pasangan yang boleh memberi pengetahuan tentang segalanya. Pasangan yang juga boleh menjadi ‘guru’, Seorang yg boleh kita jadikan idola dan yang dapat menolong mengembangkan bakat atau diri kita.

Kadang-kadang boleh berubah seiring dgn waktu. Jadi, pandai-pandailah merawatnya supaya cinta pertama tetap segar.. Kata orang "first love never dies" yang pertama belum tentu yang terbaik..tetapi yang terakhir biasanya hasil yang terbaik..

CINTA BERBEZA STATUS
Hal ini tak jadi masalah andainya kedua belah pihak aman bahagia. Tapi perbezaan status social yg terlalu jauh kadangkala blh membuat salah satu pihak merana…bila ikatan emosi di antara kedua nya kurang kuat..

 
CINTA 3 SEGI
Tidak kurang juga ada wanita yg tertarik kepada lelaki yang dah ‘terikat’ atau sebaliknya ada wanita yang gemar main cinta walaupun dah terikat. Dalam hal ini, ‘terikat’ itu telah menimbul kan cabaran dan dugaan yang cukup sukar ditepis.. Kadang cinta itu hadir walau masing masing sudah berumah tangga.. Susah hendak dibendung perasaan ini.. Jaga jaga takut nanti ada yang berpecah muka

..........

Cinta itu perlukan usaha jugak..mana boleh kita duduk dalam rumah menunggu saja orang masuk meminang..usaha kena ada juga. Oleh itu..berusahalah kita untuk mendapatkan cinta yg kita inginkan…

Apa yang pasti…Cinta yg Agung itulah yang kekal abadi…Kasih manusia sering bermusim…Sayang manusia tiada abadi…Sampai masa, pergi jua..Kasih Allah tiada bertepi... Sayang Tuhan janji-Nya pasti..

Sebenarnya banyak lagi jenis jenis cinta neh.. tapi sebab aku pun bukan mahir, so aku rasa nak letak yang nie aja kot.. kalau ada yang nak tambah sila ye




Comments
12 Comments

12 Orang Yang Prihatin:

kucarkacir said...

wahh, menarik nie..

Abo0q Omey said...

blog yg terbek!

hudaspongee said...

awhhh . besttt ! touching baca...

M.Y.S.O.U.L said...

CINTA DARI KAWAN BIASA JADI TEMAN ISTIMEWA..
tppppp......hu3....

AkudanDiaAA said...

cinta dari mata turun ke hati..tapi jangan cinta kerana wang..memang susah untuk nak kekal...

nelly said...

Tak ada pulak .~
hehehe

Kimi Yun said...

1 info baru,,,,,,,nice

..ika itu aku.. said...

nice la... =)
thumbs up !!!!!

diyana said...

terbaeekkk!! suka sangat entry ni..lagi3!! ^^,

mR.kAmO said...

saya buta hati kerana cinta...

Anonymous said...

thumbs up! ^^

mueast said...

klu da hilang rasa cinta??mcm aku