Sunday, April 24, 2011

Mari mengenal blog jiwa jiwa






Jauh itu satu jarak tempat yang tidak tercapai akal kita untuk menghitung.. Kadang terasa amat rindukan satu perasaan yang sukar dinyatakan

Jauh itu membuatkan kita selalu terasa satu kehilangan yang kadang kita langsung tidak menghargainya tika berdekatan..

Aku tertarik untuk menulis satu entry pada pendapat dan luahan aku sendiri pada kali ini.. Selalu aku fikirkan untuk memberi pendapat tentang asalnya ada blog jiwa jiwa.. Dan sekarang aku rasa masa yang sesuai untuk aku luahakan..

1- Aku cuba elak untuk tidak menceritakan soal luahan hati aku di dalam blog ini.. Dan selalu aku postkan entry entry yang berkisar tentang perasaan.. Memang apa yang ku tulis cuba aku tunjukkan di dalam blog ini.. Tapi tidak semestinya aku di dalam alam sendiri.. Sebagai contoh ada beberapa entry berkisar tentang soal rindu, sepi dan dan sayu.. Sebenarnya aku cuma mendalami beberapa watak teman atau kenalan sekeliling aku.. Dan aku cuba tonjolkan di dalam bentuk penulisan.. Bukan aku bercakap aku tiada soal rasa perasaan sepi sunyi rindu atau sayu.. Cuma aku cuba untuk menjadi seseorang itu jika rasa itu hadir.. Aku cuba memberi gambaran secara kasar atau mendalam sesuatu bentuk rasa..

2- Blog ini bukan blog peribadi yang mengisahkan kehidupan aku.. Dan kadang aku risau serta takut jika ada kenalan kenalan aku, saudara saudara aku merasakan aku begitu.. Sungguh di dalam blog ini sudah ada saudara saudaraku yang membaca dan menjadi follower.. Ada juga kenalan rapatku di sini.. Itulah sebab kena identiti aku terpaksa dirahsiakan.. Aku takut niat aku untuk menulis dan menghasilkan satu satu entry ini terbatas dan di salah tafsir.. Di dunia luar sana, kita punyai kehidupan yang berbeza dengan kehidupan di dalam alam maya ini..

3- Kadang pendapat aku dan pandangan aku salah.. Kerana mungkin aku menulis mengikut hawa nafsu aku tanpa dikaji semasak masaknya sebelum di post.. Dan itulah aku perlukan teguran membina untuk menghasilkan yang lebih bermutu di masa depan.. Dan kadang aku juga rasakan gaya penulisan aku teruk.. Selalu mengunakan ayat yang berulang ulang atau frasa yang salah di dalam bahasa melayu.. Maaf~

4- Kadang ada juga hasil nukilan yang tak seberapa ini di share atau copy paste.. Memang di dalam dunia internet ini, kita tak dapat menghalang untuk di copy paste atau di share.. aku rasa tiada masalah kalau untuk copy paste.. Sila.. Aku benarkan.. Cuma aku pohon agar minta izin dulu dan letakkan balik link/credit.. Rasa sejuk dan tersenyum aku sendirian melihatnya..

5- Aku akui dalam blog ini juga aku ada copy paste mana mana sumber.. Dan aku dah tahu mcm mana nak letakkan link.. Dlu tak tahu lagi.. Dan sila rujuk link atau sumber..

6- Soalnya utama ingin aku nyatakan sebenarnya kisah kisah di dalam entry ini tidak semestinya berkisahkan kehidupan aku sendiri.. Aku suka menceritakan sesuatu ke dalam bentuk penulisan..

Untuk menghasilkan sesuatu entry berkisah tentang perasaan ini aku rasa susah.. Dan kadang mengambil masa.. Kerana bukan semua benda aku tahu.. Sedangkan aku juga manusia biasa.. Kadang aku menulis mengikut perasaan aku sendiri.. Dan kerana itulah masih lagi di tahap yang mengecewakan.. Aku bukanlah pandai..

Di mana aku membuat rujukan? Kadang aku membaca di blog blog yang sedia ada.. Kadang aku mendengar lagu lagu yang liriknya mendalam dan aku luahkan di dalam bentuk penulisan aku.. Kadang aku melihat karenah kenalan sekeliling.. Kadang aku mendapat ilham di page page yang aku menjadi admin.. Kadang aku dapat dari drama drama yang tersiar.. banyak sungguh perkataan kadang kadang neh...

Cukup untuk ini.. Tunggu edisi kedua



Comments
2 Comments

2 Orang Yang Prihatin:

perjalanan pulang said...

jiwa dan asam jawa

fisa othman said...

jujur la dalam hati akan pasti terzahirnya dalam penulisan yang penuh emosi...;)