Friday, April 1, 2011

Santapan Jiwa: Cinta diam hanya dari jauh




Jatuh cinta pada seorang teman yang kita kenali adalah satu situasi yang sukar ditafsirkan dengan coretan.. Satu bentuk perasaan yang selalu bermain di minda kerana si dia selalu saja di mata..

Untuk menyukai seseorang hanya mengambil masa yang sekejap saja.. Dan kadang perasaan itu akan terus di buai di hati sehinggakan membuahkan rasa cinta dan sayang.. Cuma kadang cinta itu hadir pada seorang teman yang kita kenali.. Mungkin seorang rakan sekolah, teman sepermainan, teman pejabat atau sesiapa saja yang kita kenali..

Apabila bersua dan bertemu muka, terasa debaran yang kuat di dada.. Jantung berdegup pantas seolah baru berkejaran di padang.. Dan amat terasa sayup sayup suara yang di dengar antara sedar dan tidak.. Ingin saja tatap wajah tenang itu namun geloran di hati amat terasa.. Bagai orang di keliling mengetahui rahsia tersimpan..

Dan tika berbicara manis, tubuh kadang terasa seram sejuk menutur kata kata.. Kadang kata amat berat diluahkan seolah terpaku.. Amat susah menyusan kata kata memberi satu kiasan seolah lidah menjadi kelu dan kadang terasa diri terhenti untuk berbalas bicara..

Amat perit terasa menyintai dalam diam kerana terpaksa menyimpan rahsia yang kuat.. Kadang cemburu menguasai diri bila melihat si dia bermesra atau sedang berdua dua dengan orang lain.. Ingin saja menyatakan cinta namun kekuatan diri tiada.. Terpaksa dalam diam menyimpan cemburu itu berpanjangan..

Tapi kadang si dia telah menegur atau mengirimkan sms.. Terasa hati berbunga bunga, seolah mahu saja menjerit sedunia kerana si dia telah menegur.. Tersenyum seorang diri sehinggakan terbawa di dalam mimpi.. Amat bermakna rasanya diri di kala itu..

Orang yang kamu cintai, pabila bertemu sua pasti terasa kelainan pada raut wajahnya.. Melihatnya memberi satu kekuatan dalam diri.. Memandang wajahnya, terasa sejuk di hati.. Seolah bercahaya menyinari harimu..

Namun di mana hendak kamu mencari satu kekuatan untuk membenarkan rasa yang tersimpan menjadi kenyataan.. Sejauh mana lagi hendak kamu sembunyikan selaut kasih itu sedangkan hari harimu meronta satu sudut dunia yang dirimu amat menyayang akan dirinya..

Kamu merasakan seolah kamu bahagia begini, hanya memandang dalam jauh.. Melihat dalam dalam di matanya menyembunyikan getaran yang tersimpan.. Jika takut berkata cinta, simpan saja hingga hilang akan dia.. Sesalan tiada gunanya jika hanya menunggu saat kehadirannya..

Memang menyakitkan hati pabila kita jatuh cinta pada seseorang itu dan cinta kita tidak diterima, di tolak hingga luka yang pedih terasa di lubuk hati.. Tetapi amat menyakitkan hati dan terus di dalam sesalan jika cinta akan seseorang namun tiada kekuatan diri menyatakan.. Kuatkan azam membentuk satu kisah antara kamu dan dia..

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan.



Comments
12 Comments

12 Orang Yang Prihatin:

Farah Ain Abdullah said...

emmmm..sy dah 14 kali clash tp sy x penah rse tnda2 cinta mcm yg awk katekn..xpenah berdebar tp penah jeles..xpenah rindu yg terlalu tp penah merindu walaupun ckit je..adekah sy x jumpe lg cinta sy? adekah sy x penah jatuh cinta?

anGah said...

erkk... bahaya neh... haha

Shahirah Amnah said...

Salam, angah.. :)
tertarik saya dengan entry ni.. saat membaca, tersenyum sorang2 sebab rasa betul2 terkena kat batang hidung..Hee.. :)
saya pernah mengalaminya sejak tingakatan 1 hingga tingkatan 5.. lepastu saya dah tak pernah jumpa dah si dia..
apa yang entry ni kata, semuanya sama dgn situasi saya dahulu.. lebih selesa dari jauh.. tapi habis tingkatan 5, shbt sy menggalakkn sy utk meluahkannya..dan sy cuba. hurmm.. ternyata, dia hanya mengganggap saya kawan..dia pun nak fokus belajar dlu. malu pun ada, bangga pun ada..Hee.. sekurg2nya, dia dah tahu. lepas tu, terus sy menyepi dlm hidup dia wlupun sy ade fb dia, tp jrg like n komen kt wall dia.. hanya dari jauh..
skrg ni (di uni.) sy berknln dn menjlinkn hbgn ngn seseorg tp debaran ketika berjumpa tu tak pernah sy rse mcm mne sy rse dlu.. untuk spnjg hiudp sy, hanya si dia shj yg buat sy berdebar. dgr name dia pun sy dah berdebar..kecut perut, mcm nmpk hantu..huhu.. xtaula..
jauh di sudut hati msih mnghrpkn yg dlu wlupun yg dpn mata ternyata sesuatu yg pasti berbnding si dia yg dulu..
xpelah, kalau jodoh tak kemana..
syukran angah..:)

anGah said...

shahirah: huhu.. sama la.. angah dulu pernah mcm neh juga.. hehe.. memang besh kan.. mcm cinta pandang pertama.. ehh. cint monyet kot.. haha.. ntah la.. ape ape pun gud luck :)

sha said...

salam..
bila baca entry angah ni sy teringat kat si dia..
entry ni betul2 terkena dgn batang hidung sendiri.. hahaha.. dh bmcm2 cara sy cuba utk lupakan dia.. tp sampai sekarang ni sy masih cintakan dia walaupun dia berada jauh dr pandangan mata..

fiza said...

mmg sama la ngn sy...nk lupa tp ssh sgt...hmpir 3taun dah..

anGah said...

sabar sabar..... lek lek... huhu

momoi mee said...

cmner lau org yg kiter suker dlm diam tuh dtg blik then bgtau dier suker kiter,tp mase tuh kiter da berpunyer..? =.=' haish..

senja.bias said...

sungguh pun aku rasakan ini debar yang tiada henti walaupun sekian lama tiada bersua dengannya tapi hati tiada dapat dibohongi.masih menyimpan rasa itu hingga kini.kegembiraan tiada dapat disetarakan dengan apapun saat kembali jumpa dengannya walau hanya lwt fb,menatap dari kejauhan dengan rasa debar yg msh q punya pdnya.

nollyfyenee said...

hmmm cinta dalam diam mmg best tapi dugaan nya memang kuat tak boleh berharap apa-apa..aneh kan cinta ni?macam2 dugaan..tolong komen kat sini http://secantiknurani92.blogspot.com/2011/11/tinggal-harapan.html..?
thanx a lot

Anonymous said...

Cinta yg xdiluahkan kadang2 lebih ikhlas...daripada cinta yang hanya pandai berkata2 saja....yang pasti cinta dongeng memang seronok.

John Labu said...

@Farah Ain Abdullah

kau ni insan pelik.. HAHA