Tuesday, April 12, 2011

Apa mahuku


Dalam kepayahan diri membentuk identiti siapa aku sebenarnya, masih lagi sangsi tentang niatku.. Bukan aku seorang yang dambakan nama.. Apalah erti nama itu sedangkan langsung tiada aku nyatakan siapa aku..

Menulis tentang rasa hati kaum hawa amat sukar bagiku -aku lelaki sejati dan bukan separuh separuh.. Kerana di alam nyata, aku bukanlah seorang yang ramah pada wanita.. Kadang hati membeku bagai tiada cerita.. Kadang memandang pun tidak hanya membiarkan saja berlalu..

Dalam mengenal apa rasa wanita itu, sungguh aku ini manusia lemah.. Manusia yang jahil tentang sesuatu ilmu itu.. Dan aku cumalah menambah perisa dari apa yang sudah ditulis oleh rujukan terdahulu.. Banyak sumber yang ku dapat..

Pertamanya kita harus membaca nota yang tersimpan.. Kadang aku membuat rujukan pada laman laman di dalam dunia alam maya ini.. Bukan susah untuk mencari sesuatu bahan.. Hanya perlu menaip dalam pemerhatian yang terperinci.. Dan mohon share terlebih dahulu pada hak miliknya.. Amat jarang aku copy paste.. Aku lebih suka membaca dan memahami point yang tersurat dan tersirat.. Kemudian aku huraikan semula mengikut pemahaman aku sendiri..

Kadang dalam pemerhatian aku di dalam page page facebook.. Kebetulan aku mempunyai lama page sendiri tempat meluahkan perasaan.. Page ala ala jiwa sedikit.. Di situ pelbagal rentak manusia dapat kulihat.. Dan di situlah aku membuat kajian tentang erti rasa dalam jiwa ini.. Pelbagal bentuk kekecewaan dan sesalan dapat aku lihat dari sejauh mana luahan rasa mereka di page tersebut..

Dan selalunya ada di sekeling aku.. Berdasarkan pengalaman aku.. Pengalaman dikecewakan.. Pengalaman mengecewakan.. Dan aku juga ada kelemahan yang nyata.. Kerana aku juga manusia..

Mohon maaf pada yang tidak senang tentang caraku.. Kalau nak ikut bahasa kasar dari lubuk hatiku - Pegi Mam lar, ang suka ka dak.. Tapi sebenarnya.. Bukan senang nak puaskan hati orang.. Aku cuma lakukan yang terbaik.. Aku mencerita apa yang ada di dalam nukilan ini, penat dan sakit kepala yang dapat.. Tapi aku puas.. Kerana aku memang suka menulis.. Cara ku kenal erti kehidupan..

Jauh itu asyik dalam kita mendakap erat mana panasnya erti kebahagiaan.. Dalam mencari siapa kita, masih ada yang terlupa.. Hidup kita bukan dalam sunyi yang nyata.. Masih ada wajah wajah mencorakkan warna hidup itu.. Langkah takkan terhenti memberi ruang damai dalam tenang



Comments
2 Comments

2 Orang Yang Prihatin:

M.Y.S.O.U.L said...

pedulikan ape org nk ckp..biarla jnji diri sndiri puas...
chaiyok2 angah....(^_^)

anGah said...

mysoul : terima kaseh .. bagi sokongan :P