Friday, March 25, 2011

Perbezaan Suka, Sayang dan Cinta


Saat kamu MENYUKAI seseorang, kamu ingin memilikinya untuk keegoanmu sendiri.

Saat kamu MENYAYANGI seseorang, kamu ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.

Saat kamu MENCINTAI seseorang, kamu akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya walaupun kamu harus mengorbankan jiwamu.



Saat kamu menyukai seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku menciummu?"
Saat kau menyayangi seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,"Bolehkah aku memelukmu?"
Saat kamu mencintai seseorang dan berada disisinya maka kau akan menggenggam erat tangannya...


SUKA adalah saat ia menangis, kamu akan berkata "Sudahlah, jangan menangis."
SAYANG adalah saat ia menangis dan kamu akan menangis bersamanya.
CINTA adalah saat ia menangis dan kamu akan membiarkannya menangis di bahumu sambil berkata, "Mari kita selesaikan masalah ini bersama-sama. "


SUKA adalah saat kamu melihatnya kamu akan berkata,"Ia sangat cantik/tampan dan menawan."
SAYANG adalah saat kamu melihatnya kamu akan melihatnya dari hatimu dan bukan matamu.
CINTA adalah saat kamu melihatnya kamu akan berkata,"Buatku dia adalah anugerah terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.."


Pada saat orang yang kamu SUKA menyakitimu,maka kamu akan marah dan tidak mahu lagi bicara dengannya.
Pada saat orang yang kamu SAYANG menyakiti hatimu, kamu akan menangis untuknya.
Pada saat orang yang kamu CINTAI menyakitimu, kamu akan berkata,"Tak mengapa dia hanya tidak tahu yang dia lakukan."


Pada saat kamu suka padanya, kamu akan MEMAKSANYA untuk menyukaimu.
Pada saat kamu sayang padanya, kamu akan MEMBIARKANNYA MEMILIH.
Pada saat kamu cinta padanya, kamu akan selalu MENANTINYA dengan setia dan tulus...


SUKA adalah kamu akan menemaninya bila itu menguntungkan.
SAYANG adalah kamu akan menemaninya di saat dia memerlukan.
CINTA adalah kamu akan menemaninya tidak peduli bagaimana pun keadaanmu.


SUKA adalah hal yang menuntut.
SAYANG adalah hal memberi dan menerima.
CINTA adalah hal yang memberi dengan rela.


*Nie aku share dari Pak Ngah.. Kenai tak Pak Ngah? hoho



Comments
64 Comments

64 Orang Yang Prihatin:

DibaLukaDuka said...

yeah :)

mizzKenji87 said...

like...minta share...=)

ira said...

angah.. nak share ek????

anGah said...

dibalukaduka: tudia nick name.. hahaha

mizz: sila sila.. hoho

ira: sila sila.. hhoho

pu3_luve said...

nice....likeeeeeeeeeeee...

Anonymous said...

share erkkk

Yati syunk said...

boleh share ek....
anyway nice blog...
hehehehe...

kodokencem said...

nice blog

misslavenderaida said...

nice entri! :) mintak izin share ye.

nurmunirah said...

nak mintak share jugak :)

story kami laa ! said...

mtk share :)

=kiela= said...

nk share..=)

tHinKiNG_gURLz said...

like this story..

Putera Jais said...

Angah: saya minta izin untuk mengepos artikel ini di blog saya, boleh? ada link yang menghubungkan dengan blog kamu...

dArkGreY&wHiTe said...

mtk share...

farrah hayati said...

mohon share entry ini di belog saya....

chenta ツ said...

minta izin share... ;)

misz ayune ayumee said...

mnx izn share,,:)

~HeR!za~ said...

nk share eh...

kAta Hat! said...

mintak share bley

syida spongie. said...

best la yang ni. oke. sekarang syida da tahu apa beza dia. :)

simple live said...

terharuuuuuuuuuuuuuu

end_ain said...

nk minx share

end_ain said...

nk minx share

yumi said...

daebak lah !! ;D

Yvonne Iman Felicianus said...

Nak share bleh x?

Nat_Everlast said...

like3.. mohon share.. :)

Nur Irwana Nathlia said...

mintak share yea leh x.hehehe

eprology said...

I always say love is green not red.

ShalleyanNa said...

mnx share yup pmilik blog

manicfera Of sensation said...

yeke :) semuanye melibatkan hati kan :) so bermula dengan suke ~ sayang seterusnye mencintai :0 semuanye sama :) :P

iqa norezan said...

sy suka entry nie :)

iqa norezan said...

sy share entry kat blog sy ea . huhu

jaiza91 said...

nk share gak :)

neelza_z said...

sokong sgt2 kata2 nih...blh share x angah?? tq

Muhd Ariff said...

nk share leh x?
nk bgi kt awek sya

wawa zulkafli said...

haha..sayer share k...nice laaa

azwa alza said...
This comment has been removed by the author.
azwa alza said...

huhu SAYANG sudaa cukup baik drp MENCINTAI .. huhuhu

yuzreen said...

like....mintak share gak kat my blog....bley kan??=)

Azahari Amit said...

ermmm menarik untuk jiwa remaja tepatnya muda

Izza-Crystal said...

Nak share jugak

tyraMissu said...

betol tu....tiga2 tu ade perbezaan nye...minx share ye...

Dena's said...

like..nk share.>:D

seputey salju said...

kalau saye ade ketige2 nye ape mksudnye ye???

nonie said...

nak share ea...

fiezzlove islam said...

mintak share ye...

hazzie said...

nice

ms.SYZ XYLIA said...

nk share bole ??

yananana said...

nak share :)

ikaBlaBLa said...

share :)

QasEh Yg TerAbAi said...

ye betul..saya ada k3-3 sekali...walau sering disakiti sy ttp ada ketika dy ketwa dan duka..dan sentiasa menanti dan terus menanti walau xtau bila kesudahan ye....

Syai Amli said...

minta izin share dlm my blogs. tq

Anonymous said...

sedihnya... rasaya dia hanya suka pada saya sedangkan saya mencintainya....

Anonymous said...

mohon share...

Ekin ank Pak Suhaini said...

suka suka suka ...mohon share :)

Nong Andy said...

Terbaik!! siapa pak ngah?

*Angah.. aku pernah rasai situasi 'suka' juga pernah lalui situasi 'sayang' tapi yang 'cinta' itu terlalu mendalam.. aku fikir benarkah aku 'cinta' bila aku katakan cinta?

Norzulita Baharuddin said...

kita selalu terkeliru dengan perasaan ni.. adakalanya kita menyangkakan yang kita menyintainya tapi sebenarnya hanya perasaan syg yang hadir dan bukannya cinta.... cuba cek diri sendiri dimanakah kita sebenarnya

EYNA AMEER said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

pohon share ya

Akili Zaman said...

info tg amat berguna.. mohon share ya..

rfeova_rfieqae said...

niCe$t w0rd....dlm mkS0d ny....Sukew ccngat....~ngeee

eCah saLLeh said...

na share boleyh??

MeLL said...

best..nk share k..hope u dont mind :)