Friday, June 24, 2011

Segmen Penyair Senja - Andai itu yang terbaik



Menyertai Segmen seorang sahabat Sang Penyair Senja..

Sebenarnya tak berapa nak paham apa yang dia minta.. Sorry la ye.. muahaha.. Tapi angah join gak sebab mcm menarik kan.. Untuk pengetahuan, Penyair Senja ni seorang yang berjiwa jiwa puitis, bahasa yang di lakarnya amat tinggi dan punyai maksud mendalam.. Beliau juga punyai beberapa fan page di Facebook yang popular.. Sila rujuk ke blog beliau..


Andai itu yang terbaik

Cita cita dan tujuan kita satu untuk menuju ke penamat yang paling mengembirakan.. Namun di dalam perjalanan kita akan menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran.. Andainya tidak mampu meneruskan, kita akan tersungkur dan hadiah utamanya akan di miliki lain.. Tetapi tak usahlah kecewa, walaupun hadiahnya tidak kita perolehi, tetapi keseronokannya kita sudah rasa.. Jadi bercintalah sepenuh hati.. Namun jangan letakkan harapan terlalu tinggi

Dalam kehidupan kita ini sering kita di beri pelbagal pilihan untuk memilih sesuatu perjalanan kehidupan.. Sering saja kita terasa ada kesilapan dalam mencari sesuatu yang di inginkan.. Kadang kita salah membuat perhitungan sehingga kita terasa akan derita atas sesuatu pilihan..

Mana mungkin kita dapat undur kembali masa itu dan membuat kembali pilihan yang terbaik seolah kita mampu mengubahnya.. Mampu untuk mencoraknya sesuai dengan kemahuan kita.. Tidak percayakan kita pada Rukun Iman, Percaya pada Qada Qadar..

Semua orang pernah melakukan kesilapan masa lalu.. Kadang kesilapannya dalam memilih satu keputusan yang berat yang telah mengubah masa hidupnya.. Kadang hanya kesilapan kecil saja telah merubah segala kehidupannya.. Tak perlu aku bicarakan apa kesalahan atau kesilapan seseorang itu..

Yang mana kini, berdiri kita sekarang adalah dalam realiti.. Bukan dalam bayang bayang sendiri.. Manusia yang takutkan realiti yang kini tempat berdiri umpama seorang yang tiada pegangan diri dalam mengejar impian..

Berhentilah menangisi sesuatu suratan yang berlalu.. Pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya.. Usah dikenang salah lama, dan terus menghantui dalam masa depan..

Manusia mungkin menghadapi berbagai macam kesulitan selama satu hari penuh.. Namun apapun kesulitan tersebut, hendaklah ia berkeyakinan kepada Allah dan berfikir bahwa Allah menguji kita dengan sesuatu yang kita kerjakan dan fikirkan dalam hidup di dunia.. Ini adalah kenyataan yang sangat penting yang seharusnya tidak pernah kita lupakan sekejap pun..

Hadapilah dengan senyuman.. Walau di dalam masih tersirat derita atas suratan lalu, sekurang kurang kita masih ada iman.. Dan percaya yakinlah, kita hanyalah hambaNya.. Kita hanyalah merancang.. Tapi sebaik baik perancangan dari Allah

Kadang kadang kesakitan sangat tidak tertahan dan amat dalam memaksa berpura pura mempamerkan satu wajah riang dan senyuman yang seolah ikhlas untuk menyembunyikan perasaan yang pedih dan hancur.. Siapalah yang tahu isi hati yang dilanda kekecewaan.. Namun semua itu hanylah sementara dan mainan perasaan.. Dan biarlah masa yang menghukumnya



Comments
5 Comments

5 Orang Yang Prihatin:

s u a r a h e a R t y said...

. . .time a gud healer :)

papamaricano said...

dis best bro~~

ohh amal said...

kdg2 ttnye bgaimane angah ni mendapat ilham. :)

Penyair SenjA said...

masa yang akan menentukan
bahagia atau derita kita diakhir perjalanan
semangat!!!

*kan kan...berkobar-kobar kala en3 ni dibaca...tapi yang paling teruja bila angah sudi join....baru dapat menyapa angah...terima kasih ya* :)

robby aldiansyah said...

bagus