Wednesday, June 29, 2011

Cinta - diluah atau dipendam?

Cintailah diri sendiri dahulu sebelum kamu mencintai orang lain.. Andai kamu sendiri tidak belajar menyayangi diri sendiri bagaimana orang lain ingin menyayangi diri kamu

Bila kita jatuh cinta pada seseorang, belajarlah untuk memahami apa erti cinta yang hadir di antara dua jiwa ini.. Adakah kita mahu dicintai dengan orang yang kita rasakan cinta itu di balas? Dan jika niat di hati cumalah untuk nafsu semata mata.. Pendamkanlah saja.. 

Cinta yang dirasakan dalam hati hadir tanpa dipaksa atau diminta.. Bila adanya rasa yang membara, semailah dengan kasih sayang yang jujur dan ikhlas.. Jika mahu bercinta, bersedialah jua untuk merasai luka..

Bila cinta itu telah mekar, luahkan saja rasa indah itu.. Akan tetapi perlu sedikit usaha untuk mengkaji sejauh mana apa rasa si dia, ambil sedikit rujukan dan pandangan apa tindakan yang perlu.. 

Cinta itu tak pernah ditolak kerana, setiap insan memerlukan, menginginkan untuk dicintai.. Kadang cinta itu pedih bila, kita hanya tepuk sebelah tangan.. Ya, memang sakit dan perit.. Seolah dunia tidak adil pada kita..

Wujudkan cinta itu dengan memberikan sesuatu bukan mengharap harap akan sesuatu sebab, apa yang diberikan kerana cinta selalu datang pada hati kita disaat itu juga.

Kebahagiaan memberi jauh lebih sempurna dari pada kebahagiaan kerana menerima.. Dan kadang cinta di dalam diam lebih baik dan bertindak lebih adil pada kita.. Kerana menyintai tidak seharusnya memiliki.. Kadang cinta tidak diluahkan, perit tidak sedalam luka ditolak.. Namun siksa mendiam diri juga ada sesalan yang ditanggung..

Tapi bila kita menginginkan sesuatu yang kita cintai.. Keinginan itulah yang memberikan pahit yang menghiris dada…

Jangan menyiksa diri dengan menginginkan sesuatu.. Jangan sia kan cinta dengan beban yang berat mengharap mampu di pikul bahu..

Keinginan memiliki mungkin tak kesampaian.. Tapi.. Percayalah pada diri.. Selalunya cinta yang kita berikan seadanya takkan pernah bertepuk sebelah tangan..

*entry ini agak tidak fokus pada satu persoalan, cinta dalam diam atau dalam mencari kekuatan meluahkan rasa cinta.. InsyaAllah, bila aku balik shah alam aku kupas satu persatu.. Di dalam mood gelisah dan berdebar.. Cuma guna hpone dan tidur tak lena.. Berdebar untuk hantar my wife, masuk PMC.. Menanti anak sulung.. Moga semuanya selamat..



Comments
4 Comments

4 Orang Yang Prihatin:

KedondongLikat said...

i'm new in blogging...
Feel free to visit my blog..

http://kedondonglikat.blogspot.com/

(n.n)

mOon jOhari said...

...setuju sgt2 la cinta tu x semestinya memiliki...

The Medical Duo said...

http://synergistichatidoktormuda.blogspot.com/2011/06/top-5-hadiah-birthday-untuk-medical.html

Di pendam...hehe

yaya_fakesmile said...

klau kite cntekan org,jgn tnjukkn sgt sifat teruja kite pd dy.. sbb, nnty Allah akn tarik balik rasa cnte trsebut. ssungguhnye Allah maha tau ape yg terbaik dan siapa jdoh kite. :)