Sunday, June 5, 2011

Cerita Cinta Jiwa : Luahan Hati Seorang Aku Anak terbuang



Assalamualaikum korang ;)


dalam banyak-banyak sperma yang berebut masuk dalam ibu saya, saya telah terpilih untuk di berikan nyawa.
sungguh tiada perkataan lain yang mampu saya ungkap melainkan, "saya sungguh gembira..."
9 bulan lagi saya akan dapat melihat dunia.
oh, dari kata-kata yang kedengaran, dunia itu indah, dunia itu cantik, dunia itu sungguh meriah dengan sorak-sorak manusia.
sungguh 9 bulan amat lah lama bagi saya.
tapi takper la penantian yang panjang bakal memberi kan saya satu kenikmatan kelak.
saya percaya itu.

hari nih saya rasa ibu baru perasan saya telah wujud dalam perotnya.
saya dengar doktor bagi tahu ibu tadi.
semalam ibu sakit perot.
ingin sekali saya jeritkan pada ibu, "maaf ibu, sebab saya ibu terpaksa sakit perot segala..."
tapi apa kan daya mulut saya belom terbentuk sempurna.
tapi kan saya sungguh pelik.
kenapa bila ibu keluar dari bilik doktor wajah ibu murung?
tadi saya lihat ada ibu lain yang masuk, saya lihat dia tersenyum gembira bila tau dia punya bayi dalam perut.
oh saya faham, mungkin ibu masih sakit perot agaknya...

malam nih ibu tidor lewat.
ibu tunggu ayah barangkali.
mesti ibu nak bagi tau ayah pasal saya kan?
sebab ibu duduk di taman permainan berhampiran rumah kita di waktu malam.
ibu..... saya sejuklah.
tapi saya tau sebentar lagi saya bakal di cium oleh ayah.
takper, saya rela bersejuk.

sampai pukul 2 pagi baru ayah datang.
dah banyak kali ibu kena ngorat dengan mat-mat rempit.
kelakar lah dorang nih, ibu saya dah kawin la weh, dah ada saya dah dalam perot, mana boleh ngorat.
tapi saya paham, ibu saya kan cantik, macam saya jugak lah.
bila ayah sampai, muka ibu cuak-cuak, tapi saya tau ibu saja berlakon muka cuak, ibu kan nak buat seprise.
romantiknya ibu ayah saya!!
mesti saya akan di sayangi bila keluar nanti.

tapi tadi saya terberangan, saya tak dengar apa ibu dengan ayah sembang.
cuma tiba-tiba saya rasa ayah tepuk perot ibu.
bergegar saya dalam perot ibu.
apa nih ayah, saya sakit lah.
belai lah saya, saya teringin di cium oleh ayah.
saya dengar ibu dan ayah bercakap kuat.
tapi laju sangat butir bicara nya, macam mana saya nak paham....
then tiba-tiba saya rasa ibu jatuh terbaring.
ayah tolak.
aik takkan dorang nak beromantik kat sini kot?
ganasnya ibu ayah saya.
tiba-tiba ayah pijak perot ibu.
adoi sakitnya saya!
ayah pijak kuat, ayah tendang-tendang, saya dengar ibu menangis dan cakap, "baby, sayang bayi nih abang, jangan buat macam nih. jom lah kita kawin..."
ayah tendang dan teros tendang, sampai saya rasa dunia saya gelap.
yer la saya pening di sepak terajang.
tapi kenapa ayah buat saya macam nih?
kenapa ibu dengan ayah belom kawin lagik?
kenapa...................

lepas dari hari tuh saya tak penah jumpa ayah lagi.
ibu pulak dah tak duduk dengan atok dan nenek.
ibu duduk dengan kawan dia.
aunty mira kot nama dia.
saya tak suka lah aunty tuh, hari-hari suruh ibu minum air nenas.
saya sakit tau bila ibu minum air nenas?
tapi... ibu sayang saya.
jarang sangat lah ibu minum selalu dia buang dalam sinki bila aunty tuh dah pergi kerja.
tapi saya pelik lah, ibu hari-hari menangis.
pegang fon, tekan-tekan, sms kot, then menangis.
saya tak paham lah kenapa.
kenapa yer korang?

makin lama, saya makin besar.
ibu dah tak penah keluar rumah.
yer la saya kan berat, kesian ibu angkat saya berat-berat.
jadi ibu hanya duduk dalam rumah, masak sikit-sikit, tengok tv, menangis dan tidor.
saya pelik lah dengan ibu tak penah berenti menangis.
mungkin saya berat sangat kot, maaf ibu!
nanti saya dah besar saya jaga ibu balik, saya janji ibu..

oh saya terlupa nak cerita, hari tuh ayah saya datang.
dia tengok ibu.
dia cakap nanti dah bersalin bagi tau dia.
ohh rupanya ayah sayang saya, tapi mesti ayah kerja jauh.
mungkin hari tuh ayah penat lalu tersepak ibu.
sukanya saya.
saya ingat ayah benci saya tadi.
ayah nih pandai bergurau lah.
tapi ayah tak duduk lama pun.
ayah cuma masuk, minum air oren ibu bagi, dan pergi.
ayah tak pegang pon saya.
mungkin ayah nak pegang saya secara life kot.
tak seronok lah pegang beralas perot. hehehe.

dan akhirnya, satu hari tuh saya dah tak sabar sangat.
saya rasa saya dah cukup lama duduk dalam perot ibu.
saya rasa saya nak keluar.
saya dah hint ibu banyak kali dah.
saya tolak-tolak ibu, tapi kenapa ibu masih baring atas katil?
kenapa ibu tak pergi hospital pon?
IBU, SAYA NAK KELUAR NIH.....

ibu mengerang dan meneran kuat.
saya nampak aunty mira duduk tepi katil dan biar ibu teros meneran dan keluarkan saya.
aunty mira kol ayah kot, sebab saya dengar, "lekas lah datang, awek kau dah bersalin nih..."
dan perlahan-lahan saya pon terkeluar.
kesian ibu, banyak nya darah keluar, mesti ibu sakit kan?
maaf ibu terlahir saja saya, saya dah banyak susah kan ibu.
saya janji ibu lepas nih saya akan jadi anak yang baik.
itu janji saya pada ibu.... dan ayah.

aunty mira letakkan saya dalam kain batik.
ape la aunty nih mandi kan la saya.
tak seronok lah ada darah-darah nih.
karang ayah nak datang, nak pelok, nak cium saya.
ibu dah la tengah terbaring sakit.
wah indah nya dunia.
ada kipas, ada lampu, ada langsir bunga-bunga.
akhirnya saya terkeluar juga.
nanti saya dah pandai jalan saya nak terokai dunia, saya nak tengok puas-puas.

tiba-tiba ayah datang.
ibu cakap, "abang, itu anak kita abang..."
ibu tersenyum dalam sakit.
ayah angkat saya laju-laju.
rakusnya ayah nih, tau lah tak penah jumpa saya. hehehe.
ayah bawak saya keluar rumah.
ayah bawak saya naik motor, letak saya dalam raga, lajunya ayah bawak.
AYAH SAYA SEJUKLAH! PAKAI KAN LAH SAYA BAJU.
dan dalam pekat malam, saya nampak lampu-lampu dunia, saya nampak kereta, motor.
tapi ruang yang terbuka cuma kecil.
ayah tutup saya dengan beg kerjanya.
sayang jugak ayah pada saya, mungkin takot saya kesejukan.
saya kira ayah rushing-rushing nih mesti nak bawak saya jumpa atok.
tak sabarnya di pelok, di cium....

dan ayah berenti di satu rumah flat.
mungkin nenek dan atok saya duduk sini.
ayah bawak saya naik atas, guna tangga.
kenapa tak guna lif ayah? saya kan berat kesian ayah.
nanti saya balas jasa ayah yer.
sampai tingkat atas sekali, ayah berdiri tepi tangga.
sunyi tempat tu.
mungkin ayah nak azan kan saya, romantik lah azan pon tempat sunyi.
ayah ni kan......

ayah balut saya betol-betol guna kain batik aunty mira tadi.
ayah ikat semua sekali.
sampai saya tak punya ruang bernafas.
AYAH, BERI SAYA RUANG UDARA, NANTI SAYA MATI LAH AYAH.
SAYA BELOM BALAS JASA IBU DAN AYAH LAGI.
SAYA BELOM UCAP TERIMA KASIH PADA IBU LAGI.
SAYA BELOM JUMPA ATOK NENEK SAYA LAGI.
SAYA BELOM PUAS LIHAT DUNIA LAGI.
AYAH...................

dan saya rasa saya tercampak jauh.
berlegar-legar sebentar sebelum teros jatuh mencium tanah.
sempat saya lihat kereta, anjing, tong sampah, motor, lampu oren, pokok.
dan sampai ke tanah.............
mungkin saya di takdirkan untuk hidop hanya setakat ini.
tepat jam 3 pagi saya menghembuskan nafas terakhir saya, di tepi tong sampah, dihurung anjing.
kepala saya pecah, badan saya juga hampir lunyai.
OH AYAH KU.......

TAPI.............
APA SALAH SAYA?
KENAPA INI NASIB SAYA?
AYAH TAU BUKAN BERTAPA TERINGIN SAYA HIODP MELIHAT DUNIA?
BERTAPA INGIN SAYA HIDOP MEMBALAS JASA?
BERTAPA TERINGIN SAYA BERLARI KE PELOSOK DUNIA?
BERTAPA TERINGIN SAYA PANDANG WAJAH IBU, AYAH, DAN RAKAN-RAKAN SAMBIL HIDOP BAHAGIA?
AYAH....... SUNGGUH KALAU SAYA TAHU INI NASIB SAYA, SEDARI DALAM PEROT SAYA TELAN RACUN!
SEKURANG-KURANGNYA SAYA TAK MATI DI SISI ANJING.
SAYA TAK SAKIT DI BALING SEPERTI SAMPAH.
SAYA TAK JIJIK DAN HINA SEPRTI SAYA KETIKA INI.
MUNGKIN, TANGGAPAN SAYA TERHADAP DUNIA SALAH SAMA SEKALI.
JIKA DI BERI RUANG UNTUK HIDOP SEKALI LAGI, TIDAK MUNGKIN SAYA KEMBALI.
AYAH............. IBU........... SEMOGA KALIAN INSAFLAH DI DUNIA SANA.
KITA KINI DI DUNIA BERBEZA...


-------------------------------------------

kekejaman merata tempat. sekurang-kurangnya seminggu sekali kes pembuangan bayi terjadi. itu sekurang-kurangnya! tapi minggu nih? 3 okk, 3 kes. cek paper balik, for confirm it back.

nak repek panjang-panjang pon atas nih dah cukup panjang aku rasa. just seryesly i do feel like........

WE SHOULD CHANGE OUR EDUCATION SYSTEM. TAK GUNA DAH AJAR SAMA MACAM MAK AYAH KITA DI AJAR. KITA KENA PAKAI APPROACH LAIN. SYLLABUS MASA DULU TAK BERGUNA DAH UNTUK HARI NIH. BUDAK-BUDAK YANG HIDOP MASA SEKARANG NIH DAH TAK SAMA ZAMAN KITA, DORANG SEJAJAR DENGAN ADINDA EVANS. MAIN SAMPAI LEBAM PON, MASIH DIKATAKAN ADA MARUAH. PUR-LEZZZ!

BUKAK MINDA KITA, MUNGKIN BUKAN KITA YANG BUAT JADI BOLEH LA TUNDING JARI SANA-SINI. TAPI FAEDAH MENUNDING JARI? JAGA LA SAMA TEPI KAIN ORANG LAIN, JANGAN DOK JAGA TEPI KAIN SENDIRI JA. NAMPAK KAMPUNG? SO WHAT? AT LEAST, ORANG-ORANG KAMPUNG YANG DI KHABAR KAN KOLOT, TAK LA SE-SO-SIAL LIKE ORANG BANDAR! SO APE SALAH KAN GUNA CARA ORANG YANG KOLOT KALO ITU LEBIH BAIK?


p/s: thanks for reading ;)


ORIGINALLY FROM: AISHA INANI/ AISHA SAAD
feel free to visit my blog (http://aishawhatever.blogspot.com/)

........

*awek neh memang berbakat menghasilkan cerpen pendek.. Ni ke 3 aku share story dari dia.. terbaek owhh.. teruskan usaha beb.. :)



Comments
11 Comments

11 Orang Yang Prihatin:

Dee Chicuita said...

sedeh sangat. dan ilusi 'seorang bayi' tu terlampau baik. huhuh T__T

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Kesiannya baby2 yang kena buang tu..

chomel said...

ngis aku bace.. sian kt bby.. tu lom dia cite pasl c ibu yg mgkin xrela pn ank dia org wat cm tu.. sbb dri story ni ibu asek nges.. jus nenas yg slalu disurh mnum pn dia x num..tu tanda c ibu sygkn bby..n nk bby dia idop.. sad to say.. biase bf yg xtgjwb mmg cmni.. 1st yg tepacul dri mult dia "gugurkn!!" klw gurl xmo ikot..dia akn wat kputusan pling kejam ni..
nasihat aku kt gurl yg alami masalh ni.. jgn lari dri umah.. blik bgthu mak ayah. tlg lah syg diri sndri n anak yg korg bwk tu dlu.. bf kamu tu klw btol dia syg n cinta kamu.. dia x "usik" kamu smpai ngandung. malu bkn segalanya bila dh mngandung k.. tlg besalin elok2 kt spital. nk jage ato xmo tu tpulang. klw xmo bg lah kt org yg btol2 nk ank. pliz lar..

cinta_lovato said...

sdey sgt2... mia harap baby 2 akan aman di akhirat kelak... ok laki 2 leh p mati!!!!!!!!!! dosa berzina,bunuh 2 ada pembalasannya.............

Hana Suzana Ramlee said...

subhannallah....tergamak sgh....apekah makin kurang akal manusia...terjerot rasa hati masa baca enti kamo yang nie angah...

AISHA INANI said...

ohh papa!
thanks btw for share this post kat ur belog pulak.
thanks yaa~

btw, it just my imaginary ler.
korang jgn ingt betol pulak. ;)

e r a a r u s b e r r y said...

pena baca macam ni lebih kurang but tak sama . cuma imaginasi u lebih tinggi la . besst . hampir nanges baca . mudah2xan kita tidak tergolong ngan orang2x yang xbertanggungjwb mcm watak ibu&bapa baby tu . aminn .

Alice in w0nderland said...

sedey gile la...
tp best sgt....

tamlegend said...

ni bukan pasal sistem pendidikan di Malysia yang jadi masalah la angah... ni sebab kurang didikan agama. gagal menguruskan cinta. kalo cinta di bina atas redha Allah boleh terjdi ke menda2 mcm ni...mak pak pun tak leh main biar anak2 ni bebas kuar dengan jantan... tak kira la atas alasan ape pn.HARAM...tutup la pintu kepada mukadimah zina...insyaAllah takkan terjadinya gejala buang bayi ni...

Hazel Girl said...

andai kita di tempat bayi tu alangkah sedihnya..bersyukur mak bapak kita tak macam tu..

pwincess neddy said...

kojaq btoyl waa lakiy uh . maw cincang2 jea . huhu . sian baby uh . spatotnya si lakiy ue y kyta campak an mcm dy wt at baby ue . bodo btoyl , tadak aty prot . hish . sob2 . sabo ja laa