Friday, June 3, 2011

Kenapa Kita Sukar Memaafkan Seseorang?




Jika anda susah untuk memaafkan seseorang, ialah kerana anda di dorong oleh ego. Ego di pula di api-apikan oleh nafsu. Nafsu pula di api-apikan oleh bisikan syaitan. Syaitan ii musuh khalifah Allah yang paling nyata. Jika anda mendahulukan Tuhan dalam apa jua yang anda lakukan, pasti anda berani memaafkan, walau sebesar manapun kesalahan seseorang terhadap diri anda. Tidak ada gunanya menyimpan dendam pada sesuatu yang sudah berlaku di masa lalu.

Dendam dan sakit hati menghalang anda dari maju. Sekuat manapun usaha anda, jika masih ada 2 jenis perasaan ini (dendam dan sakit hati), kemajuan yang anda capai tidak akan berkembang. Dendam menyemarakkan ego kita, sebab kita tidak akan puas hati selagi orang itu tidak melutut dan meminta maaf pada kita. Atau yang lebih extreme, selagi orang itu tidak susah hidupnya.


Apabila kita berbuat sesuatu yang akan menyusahkan seseorang, pada suatu hari orang lain pula akan “membalas” diri kita dengan suatu masalah, kesukaran atau malapetaka. Mungkin kesusahan yang bakal datang itu lebih berat hingga kitaa merasa sungguh menyesal.

by ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA



Comments
7 Comments

7 Orang Yang Prihatin:

cik aisha said...

xdendam tp xblh lupakan..lainkan tu...:(

aizamia3 said...

berusaha untuk menerima setelah memaafkan walaupun tak sesempurna seperti asal..

M.Y.S.O.U.L said...

berikan kemaafan secara ikhlas...(^_^)

~ suaraheaRty said...

apologizing doesn't always mean that u're wrong and the others is right. . . .sometimes, it just to show that u valued ur relationship than ur ego ~

sye hana yg cheerful said...

ntahlh...mmg btol pew yg dickpkn..maafkn seseorg memerlukn mse yg agk lme..bkn tidak dimaafkn..slh ke???

Sera Amanda said...

Aku tak dendam..p aku tak leh lupe..pas tu aku takkan tegur smpai bila2 sebab takde faedah pon aku tegur die.. huhu

Sutrabear Tutauzen said...

kita bkn besar pun utk tidak memaafkan org lain..utk putuskan ikatan silaturahim lagi la siapa kita ni..terpulang la..jika mahu kesyurga berusahalah bersihkan hati kite..