Tuesday, October 11, 2011

Luahan Rasa Cinta Orang Ketiga


"Walau sejauh mana aku pergi menghilangkan diri.. Ingatanku cuma ada kamu.. Tidak kira di mana saja aku berada dan apa lagakku.. Pasti aku mengingatimu.. Pasti ada rindu yang bertandang.."

Entry ini adalah entry sambungan kisah Cinta Orang Ketiga

Jatuh cinta pada seorang teman yang kita kenali adalah satu situasi yang sukar ditafsirkan dengan coretan.. Satu bentuk perasaan yang selalu bermain di minda kerana si dia selalu saja di mata..


Untuk menyukai seseorang hanya mengambil masa yang sekejap saja.. Dan kadang perasaan itu akan terus di buai di hati sehinggakan membuahkan rasa cinta dan sayang.. Cuma kadang cinta itu hadir pada seorang teman yang kita kenali.. Dan mungkin perasaan yang hadir itu tidak kena pada tempatnya.. Masa yang terlewat.. Tempat yang salah pada perkenalan tersebut..

"Kita bertemu di dalam waktu yang amat sukar.. Pertemuan kita mungkin adalah pada masa yang salah.. Kerana pada tika pertemuan kita.. Ada dia di antara kita.. Ada insan lain yang lebih awal dari aku.. Ada insan lain yang sedang berkasih dan sayang antara kamu dan dia.. Sedangkan aku cuma watak ketiga.."

Luahan rasa orang ketiga
Kehidupan sebagai orang ketiga di dalam sesuatu perhubungan kadang amat terasa bahang kesakitan yang terpaksa di diamkan dan terus menjadi satu teras yang kukuh di dalam jiwa..

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati, mampu melumatkan seluruh jiwa raga. Manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Menjadi cinta orang ketiga ini memang banyak cabaran dan dugaan.. Kadang orang tidak mahu menyelami perasaan mereka mereka yang menjadi cinta terlarang ini sebagai satu panduan dan pendoman.. Mereka tidak pernah menyangka rasa yang hadir itu cinta.. Kadang rasa itu datang langsung tidak di sedari.. Kerana datang cinta itu dengan bermacam macam cara..

Selalunya, bila bersamanya adalah satu keindahan perasaan yang sukar dijelaskan dan kamu akan khayal di dalam dunia kamu sendiri, sedangkan kamu sendiri mengetahui si dia bukan milikmu.. Kamu relakan dan sanggup menerima


Bukan suasana dan jalan cerita tidak diketahui.. Dikau kepunyaan orang, namun hadir perasaan sayang dan kasih ini tidak ku pinta.. Naluri ingin menidakkan datangnya cinta yang bersemi namun tidak aku mempunyai kekuatan menghalangnya.. Begitu sakit menjadi orang ketiga dalam hubungan kamu berdua namun, kita semakin jauh.. Aku keliru menjadi takut menerima kenyataan

Mengapa perhatian kamu berikan padaku sedangkan kamu sudah berpunya.. Mengapa begitu memberikan janji yang kita sama sama tahu amat susah kamu kotai.. Aku tahu kamu sayangkan aku namun dalam hatimu jua masih ada si dia insan di sampingmu.. Makin kuat aku untuk melangkah pergi, makin erat cinta hadir antara kita.. Menjadi orang ketiga amat terseksa jiwaku, tiada siapa tahu dan paham rasaku


Melepaskan orang yang sangat di sayangi dan dicintai memang menyakitkan, namun di dalam keadaan menyakitkan, ada hikmah di sebaliknya.. Cinta itu begitu besar pengertiannya.. Dan ada kalanya.. Cinta dalam diam lebih bererti..



Dulu aku memang rasa cinta itu tebal dan dalam.. Dimana ada kamu, di situ kita berjanji setia.. Tapi kini sudah berlalu.. Cinta kasih aku pada kamu sudah pudar.. Lebih baik aku lepaskan saja kamu dari terus menyiksa dan berpura pura.. Bukan aku sengaja memungkiri janji tapi apa gunanya kita masih bersama sedangkan hati...ku kini sudah milik orang lain.. Maafkan aku, menyatakan kebenaran dari terus kamu terseksa


Nota:
Entry ini adalah entry sambungan kisah Cinta Orang Ketiga, di mana saya (penulis) sekadar berkongsi rasa luahan orang ketiga.. Setelah melihat respon dari entry tersebut, boleh dikatakan cinta orang ketiga ini sememanga panas dan wujud di kalangan kita..

Dan akan ada lagi entry susulan pada kisah ini.. Mohon agar kalau ada pendapat dan pandangan sila komen.. Dan jika hendak berkongsi rasa, sila PM atau email.. Terima Kasih :)

Blog pilihan BeloG MTT [dot] com / Laily Qaisyirah
Blog pilihan Celoteh Sampai Lebam



Comments
29 Comments

29 Orang Yang Prihatin:

reenapple said...

hurm... setuju.. =)

e'in said...

Kdg2 rasa cinta itu amat payah nk diakui,tp lbih payah utk dinafikan,sye sndri rasa amat sakit dlm mnyimpan rasa syg dan membndung rasa cnta ini,tp apakn daya,sye x ley mnafikn hak org lain disisinya..apapun sye tetap bahagia bler dye bhagia dgn insan yg pertama dulu dtg lam hidupnya..realy mis him..

sayap terbang said...

em

Anonymous said...

orang ketiga telah byk memusnahkan harapan dan impian aku...marah terhadap org ketiga tidak dapat diluahkan melalui kata2..tp aku berbalik kpd qada' dan qada..mungkin ada hikmah di sebalik semua nie..

Anonymous said...

Yup..sakit.lebih sakit ble kte menanti saat untk die meningglkn kite..hati mane y kuat untk melihat org y kte sgt syg bsme y len..tp ap lah org ktge..cnta tu xslh tp ptemuan tu pd waktu dn keadaan y ski..sgt sakit n sgt sedih..xbole nk bygkn.

Vv~wanca~vV said...

mgkin kte senasib

dayah aziz said...

untung lah jadi orang ketiga.....

Anonymous said...

slah sye ker klu jd owg k3? kdg2 rase syg 2 dtg tibe2 n tnpe dsangke2... huhuhuhuhu.. pedihnye n sedeynye bile tau sye owg k3.. :(

Anonymous said...

sakitnya menjadi org ketiga

nurul aida said...

Sakit sgt hatiklu tahu org ke 3 hadir dlm hubungan,tambah lg org ke 3 itu bekas kekasih lame..tp apa blh buat,kite xblh mghalang hati dan perasaan mereka,apa yg diharapkan kejujuran,andai diri ini tidak diperlukan..

Anonymous said...

Setelah kian lama menjalin kasih & menyulam rindu, ternyata baruku tahu aku adalah orang ketiga yang wujud di antara sepasang hati yang bertaut. Aku pasrah kerana cinta di dalam hatiku masih kuat & utuh. Sesungguhnya melepaskan dia membuatku derita, namun biarlah aku berduka asalkan orang lain bahagia.

shiela said...

kdg2 kala bkn itu yg dipinta..tp suratan takdir yg menentukan..ditolak2 tp ia dtg jua..bkn ati n akal tidak berfikir tp ia dtg jua..ia kekal jua..
jd cinta ke 3 byk dugaan n kesabaran kerana semuanya rahsia

hu2...

http:///shielasweet85.blogspot.com

shiela said...

xde kesudahan nya mslh cinta n perasaan nie..hmm...yg mghadapi nya just yg tau ape yg dirasa...

Merpati Putih said...

sgt sakit melaluinya..tp rs hati xpernah pdm thadap dia....hati ini masih milik dia wlau hati dia kini milik org lain.. :(

Anonymous said...

ya...mmg perit jgd owg ke3....sy da rasa...sy da lalui...ksan cukup mendalam.....

Sch@ said...

wujud cinta ketiga bila
situasi 1: yang disamping tidak mengindahkan
situasi 2: bila y k3 melepas dendam
situasi 3: bila diri sendiri nak 'test market'
situasi 4: tidak menghargai apa yang telah dimiliki .. itu kejam!!

heheh salam ziarah ..

Anonymous said...

mnjd org ke3 mmg la terseksa..tetapi fikir2knlah,lgi terseksa jika mnjd org yg ke2, hti remuk luluh kecewa.. :( "jgnlah mgmbil kbahagian org lain utk kbahagian diri kamu sndiri.."

momoi mee said...

saya pernah berada di antara 2 lelaki
memang sukar mahu memilih salah seorg dr mereka,
tp akhirnya saya pilih juga kerana x sanggup
melihat mereka terseksa
tp..saya ase sye da pilih salah org =='

cik pulau said...

kekadang dia tak tau pun yang dia adalah orang ketiga..
lelaki yang salah..
errr..memang sakit..
tapi papepun, kne jugak terima..^^,

dan said...

hubangan penah di landa dgn kehadiran orang k-3..
sakitnya hanya tuhan yg tahu..
lepas da jadi cmtu..nak percya balik kat pasangan mmg susah..
plez la...
dont disturb other relation...
kalau da tahu pasangan tu mmg da ade pasangan sendiri..
jgn kacau..sebb one da terjebak..
sakitnya....
mcm kene panah petir...:(

BeloG MTT said...

Susah kalau ade orang ketiga ni.. =..="

Thanks untuk tag blog pilihan tuh :')

Anonymous said...

a

Anonymous said...

Pro & kons..hanya yg pernah & sedang melaluinya sahaja yg tahu bahagia derita menjadi org ketiga..
me myself..masih org ketiga..sebab blom jd nombor dua.. =P

Anonymous said...

cinta ptama x de ape2 yg mbuat ak tenang..ak benci dan meluat dgn situasi tu,tak mungkn berpaling lagi! Smpai ak jmpe sesorg ..dlm ati ku je taw..by xavi

gadis kepastian said...

pedih kehilangan hampa menangis...cukup untuk hubungan nie...

Anonymous said...

aku tengah mengalaminya sekarang. perhubungan aku di ganggu oleh orang ketiga. aku tak tau nak salahkan siapa sebab bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi... dia bertemu semula dengan cinta pertama dia setelah masing-masing mempunyai pasangan. aku tak merampas dia dari cinta pertama dia sebab cinta pertama dia tinggalkan dia untuk orang lain. aku kenal dia setelah dia beberapa kali berganti cinta sehingga aku menjadi cinta terakhirnya (pada masa tu kot). aku tak sangka malah tak tau pun yang sebenarnya dia masih mencintai dan merindui cinta pertama dia. kini mereka mula menjalinkan perhubungan semula. siapa aku sekarang di sisi dia? aku kah yang kejam jika menghalang percintaan mereka? aku kah yang bodoh jika melepaskan dia untuk melihat dia bahagia? bukan ke orang cakap, kita akan rasa bahagia jika orang yang kita cintai berbahagia walaupun bukan dengan kita. aku buntu. aku dah puas menangis, kepercayaan aku di khianati. kejujuran aku disia-siakan. kesetiaan aku tak di hargai, pengorbanan aku dilupakan. Sakitnya tak terperi...Ya ALLAH, berilah aku petunjuk hidayaMu. berikan mereka petunjuk hidayahMu. Hanya KAU yang mengetahui apa yang terbaik buat hambaMU. Berikan aku kekuatan untuk menghadapinya. Ampunkan aku dan ampunkan dia, kami hanya hambaMU yang lemah...

Anonymous said...

Sesungguhnya pedih melepaskan cinta buat org yg kita syg pedih lagi rasa bagi yang dikhianati cintanya..... Kenapa masih membiarkan hati masing-masing menguntum cinta sedangkan mengetahui cinta itu adalah terlarang... Mungkinkah mampu org ketiga bahagia dengan airmata kaum sejenisnya sendiri... Renung-renungkn la.... Akan tetapi jika cinta kita pada dia semata-mata kerana Allah SWT insyallah hati kita akan terubat.... Kerana cinta kita akan dibalas olehNYA... Cinta yang teragung hanya dariNYA...

Cik Mut Mut said...

sy pun macam awak. Bukan yang pertama dalam hati dia. Tapi saya tetap beri sokongan pada dia..dan mendoakan supaya awak dan dia bahagia. Hormati keputusan saya seandainya saya tinggalkan awak.

An Nuraini Fii Islaahid said...

amat sakit bila melaluinye..sy ialah owg ke3..sye kjam kan sbb hadir lam idup mreka bdua....
tp sye da terlalu sygkan dy..even sakit,perit..namun sye tetap sanggup bersama dy...