Tuesday, February 14, 2012

Dan Kita Punyai Pilihan

Inilah persoalan besar yang sedang kita hadapi di sepanjang kehidupan.. Kita sukar membuat pilihan.. Dan ada mungkin telah salah di dalam pilihan.. Kita seolah tidak tahu membuat pilihan mana yang baik mana yang tidak.. Kalau pun kita telah membuat pilihan tidak sanggup pula kita membayar harganya..

Kita inginkan kejayaan dengan harga yang murah, kita inginkan mencapai kebahagiaan dengan jalan pintas.. Dan sebenarnya, perkara yang lepas itu telah menjadi sejarah.. Itulah takdir kita yang lepas.. Kita cuma merancang.. Sebaik baik perancangan adalah dariNya..



Kita akui dan kita mengerti akan situasi.. Kadang kita terleka kerana masih ada sisa sisa pautan kisah dulu yang tak kesempatan.. Kerana kadang kita terlepas pandang akan sesuatu yang telah digengam dan cuba ingin mencapai yang telah lama terlepas.. Dan selalu kita katakan, aku sudah melupai namun pada satu hakikat kita hina dalam kiasan dunia menidakkan hakikat yang sudah berlalu itu sudah pasti..
Kita ingin capai pelangi indah berwarna di depan, namun tangan kita amat jauh dan hanya mampu melambai.. Kita dambakan setenang air laut dalam tapi pada zahirnya gelora jiwa amat terusik.. Kita merasa bertapa indahnya ciptaanNya tanpa kita sedari melunaskan bisikan bisikan yang ada..
Duhai hati yang jiwanya terluka.. Usahlah membuang waktu yang singkat ini menangisi cinta sementara sekadar pinjaman Allah SWT.. Bangun dan bersemangatlah kamu bukan keseorangan di dalam melangkah ke hadapan..
Kisah yang mendamba rasa, rasa cinta yang dipendamkan.. Apakah salah yang telah dirasakan ini? Apakah salah minda yang meneka, sedangkan aku punya naluri yang merasakan getaran jiwamu.. Adakah rasa ini juga dari rasa cintamu? Degupan jantungku ini berdegup kencang saat aku mengingatimu.. Mataku ini sering melihat keindahan cinta darimu..
Kerana kita punyai jiwa.. Jiwa kita adalah sandaran pada pendirian kita.. Dan bila sesuatu keputusan pilihan itu telah di buat.. Tetapkanlah pilihan itu.. Yakin dan pasti.. Ketentuan jodoh itu adalah dari Allah SWT.. 

Dan bukan semua pilihan itu tepat bersesuaian dengan apa yang kita sukai.. Dan bila terjadi sesuatu kekalutan kesusahan setelah pilihan itu, sewajarnya kita punyai akal untuk menjaga dan bertanggungjawap menyelesaikan kepayahan sebarang pemasalahan yang timbul..
Aku mencari bukan yang sempurna di mataku.. Aku mencari yang serasi dengan jiwaku.. Dan aku akui, aku jua bukan orang yang sempurna di hatimu.. Dan bersama sama kita mencari kesempurnaan di antara kita di dalam menuju ke syurgaNya


***
Entry ringkas dan penerangan secara umum tentang pilihan.. Dan cerita pilihan ini adalah lebih kepada soal memilih pasangan hidup.. Dan setelah pilihan di buat, kita punyai lagi pilihan pilihan...



Comments
17 Comments

17 Orang Yang Prihatin:

reenapple said...

walau apapun pilihan kita, ia akan didatangkan bersama risiko...

ah.. terima kasih... aku mencari ilihan yang terbaik untuk aku dan entry ini muncul pada waktu yang sesuai..=)

Nong Andy said...

Bertemu dgn pilihan yg salah.. dan menjadi luka..

dan sebenarnya pilihan yang salah itu sengaja di ciptakanNya sebelum Kita bertemu dengan Pilihan yang betul.

Dan menjadi pilihan untuk kita sama ada akan terus menganggapnya
pilihan itu terbaik dariNya atau kita inginkan pilihan lain lagi atau kita memilih utk merindui cinta lama yg x pernah jadi milik kita.. jadi pilihlah :)

*ah.. anggah. apa yg aku mengarut ni :)

EYQASARA said...

pilihan yg terpaksa dilakukan tak semestinya mbuahkan hsil yg tak baik.. gud job! sgt best entry ni.. :)

Zhafri™ said...

tq untuk entry

InfoSerius.Com

AdaM Hawa said...

pilihan dalam kehidupan.. Allah bagi kita peluang untuk memilih yang terbaik.. tapi kadang-kadang hati ini menafikan benda yang baik kerana hati nak juga benda yang tak baik..

amy1906 said...

membuat sesuatu pilihan itu adalah sukar saya rasa....hmm,bila hati dah suka kat seseorang, selamanya lah tue dikenang even dah berlalu, kenapakah perlu camtue??? huhu...

Phoenixx said...

nice one !

EiL LB said...

kasih cinta mu mekar dihati juga pada diri anugerah ilahi. getaran rasa semurni kasih. cuma ada satu pesanan ini.. kalau mudik ke Bangkahulu hendak lh dari asalnya.. kilas pandangan kekadang ada yg mengaburi mata

EiL LB said...

kasih cinta mu mekar dihati juga pada diri anugerah ilahi. getaran rasa semurni kasih. cuma ada satu pesanan ini.. kalau mudik ke Bangkahulu hendak lh dari asalnya.. kilas pandangan kekadang ada yg mengaburi mata

EiL LB said...

kasih cinta mu mekar dihati juga pada diri anugerah ilahi. getaran rasa semurni kasih. cuma ada satu pesanan ini.. kalau mudik ke Bangkahulu hendak lh dari asalnya.. kilas pandangan kekadang ada yg mengaburi mata

EiL LB said...
This comment has been removed by the author.
umie naziera said...

bila pilihan dah banyak depan mata,kita pulak yang xreti nk pilih

Cik Fyda said...

Hidup kita memang mengenai sebuah pilihan nak jadi baik atau jahat. Tapi kesukaran untuk buat pilhan timbul bila kita terpaksa memilih di antara 2 pilihan yang kedua-duanya baik ataupun 2 pilihan yang kedua-duanya jahat...

Sunah Sakura said...

nice written angah... :)

ainna baijan said...

hidup ini sememanye memerlukan utk kita memilih..jemput dtg ke blog sy
http://ainna193.blogspot.com/

karmilaillang said...

terima kasih dengan entry ni,
hidup kita memang perlukan pilihan tapi kekadang pilihan itu yang membawa kita kepada risiko..huhuhuhu

Laila Azwa said...

terbaik :)